
Dieselkachel inbouwen in je zelfbouwencamper: tips & tricks

Omdat er ontzetten veel op je afkomt als je zelf een bus tot camper wilt ombouwen, schuif je het belang van een camper kachel snel opzij. Er zijn genoeg dingen die essentiëler zijn dan het inbouwen van een kachel die je ‘waarschijnlijk toch niet nodig hebt’. Dit dachten wij toen we verder in het proces van de camperbouw kwamen. Vooral op koude voor- en nazomeravonden was het ontbreken van een kachel niet erg prettig. Terwijl we nog onderweg waren op onze trip door Europa bestelden we een (Chinese) dieselkachel die we meteen na terugkomst hebben ingebouwd. Wil jij ook een dieselkachel in de camper inbouwen? In dit artikel nemen we je je stap voor stap mee in ons proces en delen we handige tips.
Camper kachel kiezen
Er zijn veel manieren om je camper te verwarmen, zoals gas, hetelucht en infrarood. In dit artikel richten we ons alleen op de dieselkachel, simpelweg omdat we alleen hier ervaring mee hebben. We hebben gekozen voor een dieselkachel omdat deze gemakkelijk in te bouwen is in bestaande campers en omdat diesel overal verkrijgbaar is.

Welke merken dieselkachels zijn er?
Er zijn een aantal gerenommeerde merken die de dieselkachel produceren, waaronder Autoterm, Webasto en Eberspacher. Het nadeel aan deze merken dat ze erg prijzig zijn. Voor de 2 kW dieselkachel betaal je bij Autoterm ongeveer €500,- terwijl je bij de andere twee meer dan €1000 kwijt bent. Geen goedkoop grapje dus.
De laatste jaren worden de kachels echter ook geproduceerd voor een lagere prijs. De kachels van de merken die goedkoper zijn dan €200 worden ook wel de ‘Chinese dieselkachels’ genoemd. Hoewel de eerdergenoemde kachels waarschijnlijk ook in lagelonenlanden geproduceerd worden, krijgen de goedkopere versies deze benaming. Hoe dan ook, ze zijn in ieder geval een stuk goedkoper en doen hun werk net zo goed.
Vermogen
Afhankelijk van de grootte van jouw camper kies je nu het vermogen van de dieselkachel. Verschillende merken hebben verschillende vermogens. De toepasbare dieselkachels voor campers hebben vermogens tussen 2 kW en 5 kW. Het is dus jouw taak om het goede vermogen te bepalen. Hierbij moet je rekening houden met:
- De grootte van jouw camper.
- Het geluid van de dieselkachel.
- De afmeting van de dieselkachel.
Vooral de grootte van je camper en het geluid van de kachel zijn erg belangrijk om rekening mee te houden. Kies je een te zwakke kachel, waarmee je alleen op de krachtigste stand van de kachel jouw camper warm krijgt, dan zul je snel gek worden van het lawaai. Kies je een te krachtige kachel die je camper te warm maakt op de laagste stand, dan zul je het altijd te warm hebben.
Merken hebben vaak maar een paar soorten behuizing waarin ze de kachel bouwen, ongeacht het vermogen van de kachel. Meestal is de 2 kW kachel de enige in de kleinste behuizing en zul je dus bij de 3 kW versie net zo veel ruimte kwijt zijn als de 5 kW versie. Dit is echter verschillend per merk, dus check dit voordat je de kachel bestelt.
Wat je allemaal krijgt bij de 2 kW Vevor dieselkachel
- Dieselkachel
- Montageplaat
- Brandstofpomp
- Rubberen brandstofpomphouder
- Hoekijzer
- Metalen montagebeugeltjes
- Kunststof brandstoftank
- Brandstof invoer
- Rubber ringen
- Brandstofleiding (felgroen)
- Brandstoffilter
- Klemmen voor de brandstofleiding
- Schroeven en waaiers voor tank montage
- Bediendingspaneel
- Bedrading en stekkers
- Afstandsbediening
- Uitlaat
- Demper
- Uitlaatbuis (hard, chroom)
- Slangklemmen klein (metalen ring met schroef)
- Luchtbuis (dik, flexibel)
- Slangklemmen groot
- Rooster
- Inlaatbuis (dun, flexibel)
- Tie-wraps
Dieselkachel inbouwen in je camper
Oké! Nu we de administratie uit de weg hebben, kunnen we beginnen met het inbouwen van de dieselkachel in jouw camper. Natuurlijk is iedere camper anders, maar het idee is altijd hetzelfde.

Aparte dieseltank of niet?
Voor de plaatsing is het belangrijk om te weten of het mogelijk is om de kachel aan te sluiten op de dieseltank van je bus (ook wel een ‘auxiliary fuel tap’ genoemd). Het wordt er een stuk makkelijker van als je geen rekening hoeft te houden met het plaatsen van de bijgeleverde tank. Of je een extra aansluiting op je dieseltank hebt hangt af van het model van je bus. Dit zal per merk en per uitvoerig van de bus verschillend zijn. Raadpleeg de documentatie of kijk gewoon onder je bus of je er een hebt.
Plaats bepalen
Nu je weet of je ook rekening moet houden met het plaatsen van de tank kun je gaan bepalen waar de kachel komt. Ik hoop voor je dat je nog moet beginnen met bouwen zodat je de plaats vrij kunt kiezen. Zo niet, dan komt er wat extra maatwerk bij kijken.
Een aantal zaken om rekening mee te houden bij het kiezen voor een plek voor je dieselkachel in de camper:
- Heb je een grote bus? Zorg dan dat de plaatsing centraal ligt. Zo wordt de warmte beter verdeeld over de bus.
- Zorg ervoor dat je zo weinig mogelijk buizen en leidingen hoeft te gebruiken. Hoe korter de afstanden, hoe minder verlies. Dit geldt vooral voor de brandstoftoevoer vanuit de tank, en de buis waar de verwarmde lucht uit komt.
- De brandstofpomp moet zo dicht mogelijk bij de kachel worden geplaatst.
- Hou bij het kiezen van een locatie rekening met ruimte onder de bus, waar je de pomp, inlaat en uitlaat moet plaatsen.
Omdat we onze kachel pas hebben ingebouwd toen onze bus al helemaal klaar was hebben we concessies moeten doen voor de plaatsing.
Dieselkachel plaatsen in de camper
Is jouw gekozen plek direct op het chassis of er dichtbij? Dan is het van belang dat je de gaten voor de in- en uitlaat precies op de goede plek boort. Wanneer de kachel niet direct op het chassis komt, dan heb je meer speling omdat de in- en uitlaat nu via de bijgeleverde (flexibele) buizen de bus uit gaan.

Het is belangrijk dat het uiteinde van de inlaat niet te dicht bij het uiteinde van de uitlaat geplaatst wordt, omdat deze anders vuile lucht opzuigt. Je wilt immers geen uitlaatgassen in je bus. Gaten die in het chassis geboord zijn kun je het beste met een beschermende primer behandelen. Onbehandeld metaal gaat roesten. Helemaal aan de onderkant van de bus, aangezien het hier vaak nat en vies is. Voor het primeren is het verstandig met een vijl de bramen weg te halen. Zo beschadig je de pijpen niet.


In- en uitlaat monteren
Nadat de primer erop zit en droog is, kunnen de brandstofleiding en buizen van de in- en uitlaat aan de kachel gemonteerd worden en door de gaten gestoken worden. Als de kachel op zijn plek zit dicht je de openingen rondom de buizen af met een hittebestendige afdichtingskit.


Brandstofpomp plaatsen
Zoals gezegd is het belangrijk dat de brandstofpomp zo dicht mogelijk bij de kachel en de tank geplaatst wordt. Als je – zoals bij ons – een lange brandstofleiding hebt, plaats dan de pomp zo dicht mogelijk bij de kachel. De pomp ’trekt’ liever dan hij ‘duwt’, dus dit stuk moet je zo kort mogelijk houden. Daarnaast is het belangrijk dat de pomp in een hoek geplaatst wordt voor een optimale werking. Deze hoek ligt tussen 15 en 25 graden, waarbij de pomprichting ophoog wijst.

Bijgeleverd is een rubberen houder waarin de pomp precies past. Dit rubber zorgt ervoor dat de trilling van de pomp minder hoorbaar is en ter bescherming van de pomp. Hoewel het rubber een deel van de tikken opvangt, is hij nog steeds erg goed hoorbaar.
Dieseltank plaatsen
Als je een auxiliary fuel tap hebt, dan kun je dit gedeelte overslaan en overgaan op het aansluiten van de leiding op de bestaande dieseltank.
Boor een gat aan de onderkant van de jerrycan. De meegeleverde jerrycan heeft een uitsparing waar het gat gemaakt kan worden. Het is de bedoeling dat de brandstofnippel in het gat gemonteerd wordt. Wanneer je de brandstofnippel, met bijbehorende rubber ringen gemonteerd hebt, is de tank klaar om geplaatst te worden op de door jou eerder bepaalde locatie.


Zoals eerder genoemd, is het het beste de tank zo dicht mogelijk bij de kachel te plaatsen. Daarnaast heeft de pomp het minder zwaar als de tank hoger geplaatst wordt als de pomp. Probeer de brandstofslang (doorzichtig groen) zo ver mogelijk buiten te plaatsen. Dit in verband met de veiligheid.
Onze oplossing

De plek van je dieseltank bepalen
Het is handig om de tank zo te plaatsen dat je deze gemakkelijk kan vullen bij de pomp. Zorg er dus voor dat de opening van de tank naar buiten wijst, vlakbij een deur.

Inlaat plaatsen
De inlaat zorgt voor de frisse lucht die de kachel ingaat om verwarmd te worden. Om te voorkomen dat er insecten of rommel in de kachel terecht komt, is een luchtfilter meegeleverd. Deze kun je simpel met een slangklem aan de inlaatpijp monteren. Het belangrijkste van de plaatsing is dat de inlaat verse lucht krijgt. Het plaatsen van de uitlaat hangt hiermee nauw samen. Zie het volgende kopje.
Uitlaat plaatsen
Omdat de kachel een verbrandingsmotor is, heeft deze een uitlaat. Hou bij het plaatsen van de uitlaat rekening met de volgende dingen:
- Plaats de uiteindes van de inlaat en de uitlaat zo ver mogelijk bij elkaar vandaan, zodat de uitlaatgassen niet worden opgezogen door de inlaat.
- Plaats de uitlaat zó dat de vuile lucht onder de bus vandaan geblazen wordt. Wanneer je de uitlaat bijvoorbeeld gewoon onder de bodemplaat van de bus plaatst, zal de rook niet onder de bus vandaan kunnen ontsnappen omdat de bodem vaak dieper licht dan de randen. Warme lucht wil immers omhoog.
- Let erop dat er geen knik in de uitlaatpijp komt.

Bedieningspaneel plaatsen
Naast het bedienen van de kachel, kun je op het bedieningspaneel ook aflezen hoe warm het in de bus is. Het is daarom aan te raden de unit te plaatsen op een locatie waar je gemakkelijk bij kan en ook de temperatuur kan checken. Het aansluitsnoer is ongeveer 150 cm, dus genoeg ruimte om het computertje op een goede plek te plaatsen. De dikkere rode en zwarte draden zijn de voeding van de kachel, welke verbonden kunnen worden met de 12 volt spanning van je bus.


Afstandsbediening
Onze kachel heeft een handige bijgeleverde afstandsbediening in sleutelhanger formaat. Erg handig! Deze hangt bij het bed, zodat we ’s ochtends lekker de kachel aan kunnen zetten zonder dat we uit bed hoeven.
Video van onze kachel installatie
Conclusie
We willen echt nooit meer zonder kachel! Omdat dit onze eerste dieselkachel is, hebben we geen vergelijkingsmateriaal. Echter, doen hij goed zijn werk en het is makkelijk te bedienen (al was het wel even uitzoeken)
Voordelen:
- Vrij voordelig
- Het wordt snel warm
- Afstandsbediening (deze hangt naast het bed)
- Zuinig
Nadelen:
- Het tikkend geluid van de pomp kan irritant zijn
- Na uitschakelen loeit hij nog een paar minuten door
- Gebrekkige handleiding
Raden we de Vevor 2 kW dieselkachel aan? Ja! De kachel is een perfecte manier om jouw camper te verwarmen. Vergeleken met andere kachels scheelt het je een hoop geld, en hopelijk met dit artikel ook een hoop werk.
Is er iets niet duidelijk? Laat het ons dan weten!



Welke camperkoelkast voor de zelfbouwcamper?

Camper isoleren met Armaflex isolatie Het ultieme stappenplan
