Rondreis Frans Polynesië

Rondreis Frans Polynesië: Reisroute voor 18 dagen

Geüpdatet op

Midden in de Grote Oceaan ligt Frans Polynesië. Als je er al eens van hebt gehoord, weet je vast ook dat dit één van de mooiste eilandengroepen op aarde is. Een reis naar Bora Bora, Moorea en Fakarava staan bekend om de heldere lagoons, duizenden palmbomen en witte stranden. Eind vorig jaar hebben wij hier drie weken mogen verblijven en in werkelijkheid is het er nog mooier dan op de plaatjes. In deze blog lees je onze reisroute voor Frans Polynesië. In welke accommodaties we verbleven én tips over wat te doen op de verschillende eilanden.

De verschillende eilandengroepen van Frans Polynesië

Frans Polynesië bestaat uit verschillende eilandgroepen, waaronder de Tuamotu-eilanden waar onder andere de eilanden Fakarava en Rangiroa onder vallen. De Society-eilanden waar onder andere Bora Bora en Moorea onder vallen, de Marquesas-eilanden, de Gambier-eilanden en de Austral-eilanden. Welke eilanden in Frans Polynesië je ook bezoekt, je zult je altijd in het paradijs wanen.

In totaal reisden wij achttien dagen door Frans Polynesië. In dit artikel delen we informatie over alle prachtige Frans Polynesië eilanden die wij bezochten. Op het kaartje hieronder kun je de locatie van alle eilanden van Frans Polynesië die wij bezochten terug vinden.

Tahiti

We vlogen met Air New Zealand vanaf Christchurch met een tussenstop in Auckland naar Tahiti. We wilden het liefst direct doorvliegen naar één van de kleinere eilanden, maar dat was niet mogelijk. We verbleven daarom in een goedkope airbnb vlakbij het vliegveld om de volgende ochtend direct door te vliegen naar Fakarava op de Tuamotu-eilanden.

Fakarava: Zes nachten

Fakarava is het op één na grootste atol van Frans Polynesië. En toch is deze atol op de kaart bijna niet te vinden. Als je er bent, lijk je afgesloten van de rest van de wereld. Op Fakarava wonen nog geen 1000 mensen en het leven trekt hier in een heerlijke relaxed tempo aan je voorbij. Dit is het paradijs op aarde!

Fakarava
Fakarava Frans Polynesië

Hier sliepen we bij Pakokota Yacht Services, dat 10 km verder dan het slaperige dorpje ligt. Dit betekent ook dat je je letterlijk aan het einde van de wereld bevindt, want het rustige leven op Fakarava speelt zich voornamelijk in het dorpje af. Het huisje, het eten (ontbijt en diner), de allervriendelijkste mensen en de prachtige locatie maakten deze week voor ons fantastisch. Als we naar het dorpje wilden, konden we altijd met de familie mee rijden en als we een excursie hadden, werden we weggebracht en opgehaald. Niets was de familie te veel. Als we ooit de kans krijgen, keren we hier zonder enige twijfel weer terug!

Tijdens onze dagen op Fakarava fietsten we over het eiland, gingen we kajakken en maakten we een lagoon tour. We snorkelden met de mooiste vissen en mensvriendelijke haaien, we spotten dolfijnen, we gingen naar het mooiste strand ter wereld (Hirifa), om daarna al kitesurfend en met de zeilboot terug naar ons verblijf te varen. We lunchten twee keer in het dorpje bij Snack Korikori en zagen daar de haaien onder ons voorbij zwemmen.

Fakarava

Tahiti: Eén nacht

Omdat we na Fakarava naar een andere eilandengroep gingen, moesten we weer overnachten in Tahiti. Dit keer sliepen we bij Therese. Een ontzettend lieve vrouw die ons ophaalde van het vliegveld, mee nam naar een gezellige bar in de haven, voor ons kookte en een fles wijn open trok om met elkaar te proosten. De volgende ochtend vlogen wij vroeg door naar Bora Bora en Therese stond al klaar ons weer weg te brengen. Het was kort, maar hadden een heerlijke tijd met haar.

Bora Bora, hét honeymoon eiland: Vier nachten

Bora Bora is het eiland van de ‘honeymooners’, van de meest luxueuze overwater bungalows gelegen in de helderblauwe lagoon. Deze overwater bungalows zijn gemiddeld zo’n 800,- per nacht, iets wat wij een beetje te veel van het goede vonden. Via andere blogs vonden we BungaLove, die we boekten via booking.com. Wij verbleven in een kleine kamer, met een aparte douche, een gezamenlijke keuken en een groot privé terras aan het water. Vooral dat terras was een fijne plek!

BungaLove Bora Bora Frans Polynesië

Tijdens onze drie volle dagen op Bora Bora maakten we een kajaktrip, ging BJ kitesurfen, relaxten we bij Matira Beach en maakten we een lagoon cruise. Zo’n cruise is een must, want je vaart over de lagoon met geweldige uitzichten, je snorkelt tussen de haaien en roggen, je luncht op een idyllisch plekje en we leerden kokosnoten pellen. Toch hielden we aan dit laatste een minder goed gevoel over. Waarom? Dat lees je hier, in mijn aparte blog over Bora Bora.

Bora Bora

Moorea: Drie nachten

Laat ik direct maar met de deur in huis vallen. Drie nachten op Moorea was te kort. Dit eiland was, naast Fakarava, mijn favoriet. Moorea is groen, bergachtig, de lagoon is blauwer dan blauw en ons verblijf lag op een onbeschrijflijk mooie locatie. We sliepen bij Moorea Beach Lodge.

We maakten hier een eiland tour met een 4 wheel drive naar verschillende uitzichtpunten, bezochten ananas- en vanilleplantages, de lokale brouwerij en reden het eiland over. We kajakten naar de mooiste strandjes, relaxten bij het verblijf en fietsten wat rond.

Moorea

Huahine: Twee nachten

Huahine hadden we gekozen als alternatief voor Maupiti. Van Maupiti wordt gezegd dat dit het Bora Bora van vroeger is en ook andere reizigers vertelden dat het een waanzinnig mooi eiland is. We konden hier in combinatie met de nog beschikbare vluchten helaas geen accommodatie vinden. Op Huahine sliepen we bij Franky’s Fare, waar je een eigen huis hebt van alle gemakken voorzien. De Smitthies waren erg betrokken en gaven tips wat te doen. We hebben het eiland rond gereden met een gehuurde scooter, heerlijk geluncht aan de andere kant van het eiland bij Le Mahana en dé beroemde vrijdagavond party bij de Yacht Club meegepakt. We wandelden wat rond in het stadje en relaxten op het mooie strandje in Fare.

Huahine
Huahine Frans Polynesië

Laatste nacht tijdens deze rondreis Frans Polynesië: Tahiti

Natuurlijk verbleven we weer bij Therese, met wie we via WhatsApp inmiddels weer contact hadden gezocht. Weer kwam ze ons halen, kookte uitgebreid voor ons en voor de nog andere aanwezige gasten die ’s avonds laat zouden vertrekken. De volgende dag vlogen we pas eind van de middag terug naar Nieuw Zeeland en hadden daarom nog een hele dag in Tahiti. Therese nam ons deze dag op sleeptouw; leende mij één van haar lange jurken in verband met het kerkbezoek later die ochtend. Ze nam ons mee naar de plaatselijke markt en we gingen voor ons vertrek naar een café waar uitgebreid gedanst werd door de lokale bevolking. Erg leuk om ook deze kant van Frans Polynesië gezien te hebben!

Tahiti Frans Polynesië

Belangrijk om te weten voor een reis naar Frans Polynesië

In Frans Polynesië kun je niet aankomen op een eiland zonder van tevoren een accommodatie te hebben geregeld. Op sommige mooie verlaten eilanden kennen ze geen Booking.com. Je kunt dagenlang googelen op lokale Franse websites waar je soms lang moet wachten op een reactie. Als je dan een verblijf hebt geregeld, moet dit ook matchen met een vlucht. De vluchten van Air Tahiti gaan namelijk niet iedere dag. Het is raadzaam om van tevoren te bedenken welke eilanden je wilt bezoeken. Bovendien moet je tussen de verschillende eilandengroepen vaak een stop maken op Tahiti en kun je pas de volgende dag doorreizen.

Meer lezen? Alle artikelen over Frans Polynesië vind je hier.