Een auto huren in Iran. Onze huurauto

Een auto huren in Iran en het verkeer in Iran

Gepubliceerd op: 19-12-2017

Iran is een bestemming die steeds populairder wordt onder Nederlanders. En dat is niet meer dan terecht want dit schitterende land verdient meer positieve aandacht. Hoewel het openbaar vervoer goed geregeld is, kozen wij ervoor om met een auto te huren in Iran. De vrijheid met een huurauto zorgt ervoor dat je op plekken komt waar normaal nooit een toerist zal komen. We hebben een redelijk goed beeld van het verkeer in Iran gekregen tijdens onze roadtrip door Iran. Ik kan je vast vertellen dat het iets anders gaat dan in Nederland. Lees hier hoe het verkeer in Iran zich gedraagt.

Een auto huren in Iran

Toen we plannen maakten om naar Iran te gaan, kwamen we al snel op het idee om te kijken voor een huurauto. De vrijheid die we hadden op de motor in Vietnam en met onze Ford Falcon in Australië is heerlijk. Het aantal verhuurbedrijven in Iran is niet erg groot, waardoor ik al snel doorhad of dit hem ging worden of niet. De prijzen van Europecar zijn niet echt om enthousiast van te worden dus kwam ik uit bij Saadat Rent. Dit is een Iraans verhuurbedrijf met hele schappelijke prijzen. Veel verhuurbedrijven verhuren alleen auto’s met chauffeur, waardoor je niet echt de vrijheid hebt die je wilt. Via Whatsapp maakten we afspraken over de verhuur en voor €33,- per dag huurden we een Peugeot 206 voor een periode van 13 dagen. Toen we de auto wilden ophalen bleek echter dat de hatchback 206’en op waren en dus kregen we een gratis upgrade naar een Peugeot 206 sedan welke normaal €37,- zou kosten. Prima dus! In 13 dagen rijden we van Teheran naar Siraz in het zuiden; ongeveer 1000 kilometer. Houd er rekening mee dat een andere aflever locatie extra kost.


Een auto huren in Iran. Peugeot 206SD

Verkeer in Iran

Op het eerste gezicht is het verkeer in Iran niet echt anders dan op veel andere plekken in Azië waar we deel hebben genomen aan het verkeer. Het is een wirwar van voertuigen en er lijken geen regels te zijn. Ik kan het niet mooier maken dan het is, want het aantal regels dat je moet volgen zijn op één hand te tellen.
Een auto huren in Iran. Peugeot 206SD

Verkeer in de stad

Toen we de huurauto Teheran uit moesten rijden was het toch wel wennen. Iedereen lijkt zijn eigen gang te gaan zonder rekening met iets anders te houden. Je ziet dan ook de meest vreemde dingen; vijf rijbanen waar er eigenlijk drie zijn bedoelt, achteruitrijdende auto’s op de meest vreemde plekken en geparkeerde auto’s midden op de weg. Als je de stad uit bent dan wil je echt even stoppen om ervan bij te komen.
Een auto huren in Iran. Het straatbeeld in IranEen auto huren in Iran. Straatbeeld

Verkeer buiten de bebouwde kom

Wanneer je uit de stad bent valt het allemaal erg mee. Iedereen lijkt tot rust te komen en er lijkt meer structuur in te komen. Je wordt bijna niet rechts ingehaald en de meesten lijken hun rijbaan te houden. Op de snelweg geldt een maximum snelheid van 110km/u die gehandhaafd wordt met erg veel flitspalen. Deze lijken alleen actief wanneer er een controle wordt uitgevoerd, want na een kilometer of twintig aan flitspalen werd elke auto staande gehouden door een politieagent die vervolgens de kentekens in een portofoon doorgaf. Gelukkig mochten we doorrijden.
Een auto huren in Iran. Vrachtwagens in Iran

Tolwegen

Veel wegen in Iran zijn tolwegen. Zorg dat je voldoende kleingeld in de auto hebt wanneer je de weg op gaat. We zijn drie keer bij een betaalpoortje geweest waar we 5.000- en 20.000 rial moesten betalen. De derde keer wilde de tolmedewerker alleen weten waar we vandaan kwamen en sloeg hij met een lach mijn hand weg toen ik hem 20.000 rial wilde geven:)

Voorrang

Het recht van de sterkste geldt hier. Als je een zijstraat in wilt dan moet je vooral niet wachten, want dan sta je er ‘s avonds nog. Je zal je voorrang moeten afdwingen. Een handigheidje is om gewoon te wachten tot een Iraniër dezelfde afslag moet hebben en dan met hem de bocht in te sturen. Je zult zien dat je dit steeds makkelijker afgaat trouwens. Hoewel bijna niemand zijn richtingaanwijzer gebruikt in Iran, heb ik dit altijd wel gedaan. Een beetje extra richting indicatie is nooit verkeerd.

Een auto huren in Iran. Verkeer in Iran

Rijden met of zonder licht in Iran

Wat voor ons de normaalste zaak van de wereld is, lijkt in Iran totaal niet van toepassing. Wij leren tijdens onze rijlessen al om het licht aan te zetten voor we de auto starten. In Iran kennen ze dat totaal niet. Toen ik met mijn Nederlandse logica overdag met de lichten aan door de stad reed, werd ik letterlijk door 50% van de auto’s geseind dat ik mijn lampen aan had. Deze kun je overdag dus beter uitlaten. Het wordt nog vreemder als het donker wordt. Pas wanneer het echt helemaal donker is (een uur na zonsondergang) lijkt iedereen zijn lichten aan te hebben. “Hoe meer licht hoe beter”, moeten Iraniërs denken, want één op de tien automobilisten heeft zijn grote licht aan. Constant, zelfs binnen de bebouwde kom. Erg irritant als je het mij vraagt. Gelukkig hebben we niet vaak in het donker gereden.

Snelheid in Iran

Verkeersborden in Iran zijn redelijk duidelijk, al kan de hoeveelheid snelheidslimieten nogal eens voor verwarring zorgen. In Iran hebben ze vrijwel geen ‘einde snelheid’ borden. Wanneer je een dorp uitrijdt krijg je dus geen bord met “50” met een streep erdoor. Ook zul je merken dat er vaak van snelheid gewisseld wordt. 80, 110, 70, 85, 95. Alles kom je tegen in de afstand van één kilometer. Aan te raden is gewoon met de snelheid van de Iraniërs mee te rijden.

Drempels

De autowegen in Iran lopen dwars door dorpen. Hier wordt een aangepaste snelheid weergegeven (meestal 50). Let wel op want er zijn altijd verkeersdrempels op deze stukken. Ze zijn slecht aangegeven en hebben allerlei afmetingen van een lage hobbel tot lanceerformaat.

Een auto huren in Iran. Drempels

De staat van de wegen

De autowegen, snelwegen in Iran zijn over het algemeen erg goed. De wegen worden goed onderhouden dus je hoeft niet bang te zijn dat je ineens in een gat rijdt. Wanneer je van de ‘grote wegen’ afgaat, pas dan wat meer op, want er is kans dat je een slecht stuk weg tegenkomt.

Tanken

Tanken wordt vaak voor je gedaan, maar niet altijd. Ik heb één keer zelf moeten tanken. Dit resulteerde in benzine over mijn schoenen. Opletten dus! Geen sensoren in de spuitkop die ervoor zorgen dat de benzine stopt als je tank vol is dus. Benzine is goedkoop: ongeveer 25 cent.

Een auto huren in Iran. Tankstation in Iran

Ik heb één keer zelf moeten tanken. Dit resulteerde in benzine over mijn schoenen. Opletten dus!

Verkeersborden

Ook hier hoef je je geen zorgen voor te maken. De verkeersborden in Iran zijn duidelijk wijken nauwelijks af van de onze. Verkeersborden met tekst zijn allemaal uitgevoerd in Farsi en Engels.

Is het aan te raden in Iran auto te rijden?

Persoonlijk vind ik wel. Dit is natuurlijk wel persoonlijk, want ik snap heel goed dat dit niet voor iedereen is weggelegd. Het lastigst vond ik het vertrek uit Teheran, omdat je zo in het diepe wordt gegooid in het chaotische verkeer. Het luchtte dan ook erg op dat we na een uurtje de stad uitreden. Zodra je een paar kilometer uit de stad bent zul je zien dat het verkeer rustiger wordt. Afgezien van het verkeer in Teheran, Esfahan en Shiraz was het eigenlijk helemaal niet moeilijk of eng.

Wil je ook een auto huren in Iran? Vraag gerust om advies, mocht je meer informatie willen. Wil je meer weten over reizen naar Iran? Lees hier meer informatie over Iran.

Erick - Als je een relatie hebt met iemand die nergens anders over kan praten dan reizen, duurt het niet lang voordat jijzelf er ook mee aangestoken bent. Travelaar is mede hierdoor ontstaan en hiervan heb ik geen moment spijt gehad. Net zoals reizen een deel van mijn leven is geworden is Travelaar dat nu ook. Ik neem vooral de technische kant van de website op me, zoals web development, foto- en videobewerking maar ook schrijf ik af en toe een artikel.

Lees meer

4 reacties op “Een auto huren in Iran en het verkeer in Iran”

  1. reggy schreef:

    Dank voor je bericht.
    Ik vraag me af hoeveel geld je hiervoor moet rekenen. Naast de autohuur is sprake van een borg. En is de verzekering echt goed geregeld of moet je nog wat extra’s doen? Ik vraag me sowieso af hoe ik dat met dat geld ga doen. In Iran kun je niet pinnen. Dus maar te veel meenemen? en hopen dat je niet beroofd wordt.

  2. Vicki schreef:

    Hi Erick,
    Love it, thank you so much for blogging this. I am a independant solo female traveller, do you think I would be able to rent a car and drive by myself, I have done so in Albania, Serbia, Bulgaria, Romania and heaps of other countries, just not the Middle East?

  3. Hi Vicki,
    I don’t expect you’ll face problems when renting a car in Iran. Even though the government has a lot to learn about emancipation, it is allowed for women to drive (and most of them do).
    So don’t worry about men looking at you strangely when you’re there to pick up your car.
    By the way.. I’ve translated this article on our English site: https://travelaar.com/renting-a-car-in-iran (you’ll find more useful information about Iran besides car rental)
    Would you mind if I placed this conversation on the English article? It might be helpful for others.

    Let us know if we can be of more help..

    Good luck and have fun!

Reageer op dit artikel

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.