Navarra Spanje

Reisdagboek: Roadtrip door België, Frankrijk en Spanje

Gepubliceerd: 04 april 2019 Laatst gewijzigd: 18 mei 2019

Hoi! Daar zijn we eindelijk weer.. Na veel verzoekjes via de mail en social media heb ik eindelijk de tijd genomen om weer eens een reisdagboek te schrijven. Het blijkt dat jullie dit tóch echt leuk vinden om te lezen, dus daar gaan we. Na wat onderzoek kwam ik erachter dat het laatste reisdagboek al behoorlijk lang geleden geplaatst is, maar we hebben natuurlijk niet stilgezeten. De afgelopen maand hebben we een te gekke roadtrip gemaakt door België, Frankrijk en Spanje. In onze eigen Volkswagen Transporter. We gaan je er alles over vertellen in dit reisdagboek.

Laten we beginnen bij het begin

In ons laatste reisdagboek dat aan het begin van dit jaar is geplaatst kon je lezen dat we een tijdje in Groningen hebben gewoond. In onze favoriete stad in Nederland, vlakbij onze lieve vrienden en familie. Een geweldig tijd waarin we veel gezellige dingen hebben gedaan, maar ook veel hebben gewerkt. Travelaar is nu namelijk officieel ons bedrijf én we hebben de Travelaar Reisshop gelanceerd. Een reisshop voor en door reizigers waar je te gekke reisproducten kunt kopen. Niet direct reisartikelen die je hard nodig hebt, maar wel artikelen die leuk zijn om te hebben en je overal het echte reissfeertje bezorgen. Nog niet gekeken? Check hier dan onze Travelaar Reisshop.

Rondreis door Schotland

In januari was het alweer tijd om onze spullen in te pakken en te vertrekken uit Groningen. We trokken weer bij Erick zijn ouders in, maar maakten ook een te gekke reis door ruig en adembenemend Schotland. Wat heeft deze bestemming ons positief verrast zeg. Wie ons al wat langer volgt weet dat vooral ik – Kirsten – totaaal niet van kou en winter hou. We reizen niet voor niets zo vaak naar warme plekken 😉 Maar wat heb ik genoten. We starten onze reis in het gezellige Edinburgh en huurden hier een auto om een klein gedeelte van Schotland te ontdekken. Met als hoogtepunt het prachtige eiland Isle of Skye. Waar we bijna van de berg waaiden en doodgingen van de kou. Maar ach, als de bestemming maar mooi is kunnen we dat wel aan. En dat was het zeker!

Lees hier al onze artikelen over Schotland.

Kilt Rock en Meat Falls, Isle of Skye Schotland The Old man of Storr, Isle of Skye Schotse hooglanders Isle of Skye

Roadtrip door België, Frankrijk en Spanje

En toen was het binnen no-time maart. Vanwege de lancering van de Reisshop, veel afspraken met familie en vrienden vloog de tijd voorbij en namen we wederom afscheid. Dit keer voor langere tijd. We hebben namelijk een Volkswagen Transporter gekocht waarmee we een te gekke roadtrip van ruim een maand hebben gemaakt. De bus willen we volgend jaar gaan ombouwen tot camper, dus we hebben alweer wat mooie projectjes op de planning staan.

Stedentrip Leuven

We starten onze roadtrip in België. In de gezellige studentenstad Leuven waar we op uitnodiging van Visit Leuven verblijven. We drinken Belgische biertjes met als hoogtepunten een Pub Tasting Tour met een echte bierexpert en bezochten de mooiste bezienswaardigheden in de stad. Een heerlijk begin van weer een tof avontuur.

Onze artikelen over Leuven kun je hier lezen.

Beer Capitol Leuven Stadhuis Leuven Bierstad Leuven: Fiere MargrietLeuven

Roadtrip door Frankrijk

Na Leuven verlaten we België en rijden we door naar Frankrijk. Het land waar we ook de komende maanden zullen verblijven. Maar daarover later meer. We verblijven twee volle dagen in Nantes en zijn positief verrast. Voor Nantes bezochten we enkel Parijs en vierde Erick een aantal jaren vakantie in Frankrijk met zijn ouders, maar grote fans waren we beide niet. Fécamp en Etretat blijken echter prachtig – zelfs met slecht weer en ook Nantes heeft daar een klein beetje verandering in gebracht. Vooral het artistieke eiland Île de Nantes met The Grand Elephant en de Marine World Carrousel waren super tof om eens van dichtbij te zien.

Fecamp Frankrijk

Het plan was om na Nantes nog een aantal stedentrip te doen in Frankrijk. Zo stonden bijvoorbeeld Bordeaux en Biarritz op de planning, maar het weer heeft onze planning een beetje omgegooid. We hebben zoveel regen gehad en de voorspellingen waren zo slecht dat we besloten om vanaf Nantes in één ruk naar Spaans Baskenland te rijden. Dit besloten we uiteraard weer last-minute – zoals dat wel vaker gaat met ons – en dus besloten we voor de laatste paar honderd kilometer toch maar de tolwegen te pakken. Deze vermijden we normaal gesproken, omdat je zo op de mooiste plekken komt.

Délirium café Nantes Groene lijn in Nantes The Grand Elephant Nantes

Het prachtige Baskenland

Het hoogtepunt van deze roadtrip is toch wel de regio Spaans Baskenland. Deze regio in het noordwesten van Spanje is nog niet heel populair, maar daar gaat vast verandering in komen. De ETA – waar je vast regelmatig over hebt gehoord op het nieuws – is namelijk in 2018 officieel opgeheven. We beginnen met een stedentrip San Sebastián (aanrader!) en krijgen meteen al geen genoeg van het heerlijke eten. Pintxos de bom! Na San Sebastián reizen we via een te gekke route langs de kust en dwars door het binnenland van Baskenland naar de grootste stad van Baskenland, Bilbao. Bilbao is de laatste jaren steeds populairder. Met name vanwege het Guggenheim Museum Bilbao dat hier gevestigd is. En ook als je niet van kunst houdt – net als wij – is het fantastisch om dit artistieke gebouw te bewonderen. Net als de rest van Bilbao trouwens. Wat een geweldige stad.

San Sebastián: Wat te doen in San Sebastian Baskenland SpanjeGuggenheim Museum Bilbao Pintxos Bilbao

Roadtrip door de autonome regio Navarra

In totaal verblijven we zes nachten in Baskenland waarna we een stukje verder naar het oosten reizen. Hoewel Navarra officieel valt onder Baskenland is het ook een autonome regio in Spanje. De hoofdstad en tevens grootste stad van Navarra is Pamplona en deze stad gebruiken we dan ook als onze volgende uitvalsbasis. In Pamplona bezoeken we de stierenarena – welke één van de grootste van Spanje is – en belanden we op zaterdagmiddag middenin de gezelligheid in de stad. Het lijkt wel een feestdag, maar het is een doodgewone zaterdag. Zo gezellig.

Pamplona is maar klein en dus rijden we na twee dagen door voor de te gekke natuur van Navarra. We maken stops in middeleeuwse stadjes en maken een te gekke trip naar de semi-woestijn Bardenas Realas. Wist jij dat de natuur zo gevarieerd was in Spanje? Wij waren in ieder geval super verrast en zo blij met deze keuze voor deze roatrip. Altijd al waren we gek op Spanje, maar het is nu alleen maar erger geworden.

Wat te doen in Pamplona biercafés in Pamplona biercafés in PamplonaNavarra Spanje Navarra SpanjeBardenas Realas Spanje Castillo Olite Navarra Spanje Roadtrip Navarra: Middeleeuwse stad Olite

Teruel en op bezoek bij opa

Na Pamplona en de rest van Navarra hadden we eigenlijk plannen om naar de stad Zaragoza te reizen. We hebben echter de laatste tijd zoveel steden gezien dat we wel even klaar zijn met de hectiek. Daarom rijden we naar de vrijwel onbekende Spaanse stad Teruel waar we genieten van de rust en eindelijk weer eens de tijd nemen om wat te werken. Hierna verblijven we namelijk zes nachten aan de Costa Blanca bij mijn opa. Wat een super gezellige dagen en tof om opa even te kunnen vergezellen in het mooie Spanje.

Roadtrip Spanje Roadtrip Spanje Roadtrip Spanje Roadtrip Spanje

Stedentrip Valencia en Tarragona

Eén van de redenen van deze roadtrip naar Spanje is de uitnodiging die we ontvingen om te komen logeren in Valencia. Een stad waar we al zolang naartoe wilden, maar nog steeds niet bezochten. We verbleven vier nachten in het hart van de stad en het was fantastisch. Iedere dag zijn we ruim 10 uur op pad geweest en nog hebben we het idee dat we nog een week hadden kunnen blijven. Ja, Valencia is toch wel onze favoriete Spaanse stad geworden. Na vier nachten moeten we helaas afscheid nemen, maar ook naar de volgende bestemming zijn we heel benieuwd. Tarragona wordt door veel mensen bezocht als dagtrip vanuit Barcelona, maar wij besluiten om er drie nachten te verbijven. Om zo ook de avonden mee te kunnen maken en écht de tijd te hebben om de stad te ontdekken. Je vindt hier namelijk meerdere archeologische opgraven die erg indrukwekkend zijn om van dichtbij te bewonderen. Maar ook de sfeer is gewoon heerlijk. Een kleine stad.

Stedentrip Valencia en Tarragona Stedentrip Valencia en Tarragona Stedentrip Valencia en TarragonaValencia Valencia Valencia Valencia Valencia Stedentrip Valencia en Tarragona Stedentrip Valencia en Tarragona Stedentrip Valencia en Tarragona

De plannen voor de komende tijd

En nu? Op dit moment zijn we na ruim een maand reizen neergestreken in het noorden van Spanje. In de badplaats Roses. Het is vrijwel uitgestorven, maar dat is goed voor ons. We komen hier namelijk vooral om te werken en hebben onszelf daarom verwend met een eigen appartement. Even bikkelen voordat het volgende avontuur begint. Net als vorig jaar zullen we namelijk gaan werken op een camping. Voor dezelfde organistaie. Maar in een ander land. Dit jaar zullen we een half jaar wonen en werken in Frankrijk. De komende maanden zullen er dus regelmatig artikelen volgen over (Zuid)Frankrijk. Maar ook over Spanje kun je nog heeel veel artikelen verwachten.

Voor nu, tot het volgende reisdagboek en bedankt voor het lezen!

Vind je het leuk om regelmatig een reisdagboek van ons te lezen?

Kirsten | Travelaar.nl - 31 jaar. Gek op; Tropische temperaturen, paradijselijke eilanden, malibu cola, tapas, sushi, hardstyle, hardcore, bordspellen, goede series en steden met een rauw randje. Hekel aan; Kou, sneeuw (eigenlijk gewoon de hele winter), uber-toeristische oorden, pittig eten en bier Favoriete landen: Laos, Iran & Spanje

4 reacties op “Reisdagboek: Roadtrip door België, Frankrijk en Spanje”

1. Jos en Rianne schreef:

Dat was een mooi verslag. Op naar de nieuwe bestemming.

2. Evelyn schreef:

Jaa, vind ik leuk! En dat van de transporter heb ik helemaal gemist! Volgend jaar beide onze auto’s verbouwen? Wij moeten er alleen nog eentje kopen☺️. En de shop is leuheuk! Gauw bijkletsen

3. Tiny Schriemer schreef:

Hallo Kirsten(en Erik)

Heb jullie reisverslag met heel veel plezier weer gelezen.
    Veel plezier straks op de camping in Frankrijk en ik blijf de verslagen met heel veel plezier lezen.

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.