Viva La Mexico

Reisdagboek #60: Viva la Mexico, de laatste weken

Gepubliceerd: 04 maart 2018 Laatst gewijzigd: 05 maart 2018

Ik kan het haast niet geloven. Een reis van meer dan twee jaar is bijna ten einde gekomen. Nog een paar dagen en dan zijn we terug in Nederland. Niet voor altijd, maar het échte reizen zit er dan voorlopig op. Hoewel we natuurlijk nooit zullen stoppen met ontdekken. En dat gaat we vanaf mei volop doen in Italië. Maar eerst nog een langverwacht dagboek over onze laatste weken in Mexico. Want het laatste dagboek is alweer van twee weken geleden. En in de tussentijd hebben we nog veel meer mooie plekken bezocht.

We beginnen waar we de vorige keer geëindigd zijn. Vanaf het gele stadje Izamal rijden we aan het einde van de middag naar de stad Mérida. Eén van de grootste steden van het Yucatán schiereiland en super irritante éénrichtingswegen. We vinden gelukkig redelijk snel ons hotel en komen bij van een lange, maar super toffe reisdag. Want we kwamen niet alleen aan in Mérida, maar zagen ook één van de zeven moderne wereldwonderen Chichén Itza en dwaalden door de prachtige gele stad Izamal. Een lange, maar mooie dag.

Van Mérida weten we niet zo goed wat we ervan moeten vinden. De stad is mooi, met wederom allerlei gekleurde huizen en andere gebouwen, een centraal plein met een enorme kerk en veel fijne stadsparken. Toch voelt de sfeer hier anders dan in Valladolid. Al kan ik m’n vinger niet echt leggen op het waarom. We zijn op zondag in Mérida en dat betekent dat een gedeelte van de stad niet toegankelijk is voor auto’s. Rond het centrale plein wordt muziek gemaakt en er wordt volop gedanst door de bevolking.

Mérida Mexico Mérida Mexico

Nog meer Maya sites

Na een volle dag in Mérida rijden we in de ochtend naar onze volgende stop en alweer de derde Maya site van deze reis, Uxmal. Uxmal blijkt prachtig te zijn en is sowieso één van onze favoriete Maya tempels in Mexico. Het is er een stuk minder druk dan bij Chichén Itza en vanaf de piramide hebben we een fantastisch uitzicht over de jungle. Hoe mooi! Na een uur of twee zijn we uitgekeken en stappen we in de auto voor nog een Maya site. Een veel kleinere dit keer en naast ons zijn er maximaal tien andere gasten. Kabah ligt net als Uxmal in de jungle en is goed te combineren met de Puuc-route waar nog meer Maya sites te vinden zijn.

Uxmal Maya tempel Mexico Uxmal Maya tempel Mexico Uxmal Maya tempel Mexico kabah Maya tempel Mexico

Carnaval in Campeche: Viva la Mexico!

Aan het einde van de middag rijden we door naar Campeche. Wat nog best een lange rit blijkt te zijn. Zeker wanneer we een afslag missen en door allerlei dorpen rijden. Zo rijden we bijvoorbeeld dwars door Hopelchén waar we voor het eerst deze reis mennonieten tegenkomen. Best bijzonder om te zien in een Latijns-Amerikaans land. Aan het begin van de avond komen we aan in Campeche waar we onze spullen dumpen in Hostal Casa Balché waarna we meteen mee op pad worden genomen. Het is namelijk ook in Mexico carnaval en dus neemt de manager ons mee naar de parade.

De volgende dag verkennen we Campeche en kunnen we wel zeggen dat Campeche één van onze favoriete steden in Mexico is, net als Valladolid trouwens. De gebouwen zijn allemaal prachtig en de stad is ommuurd vanwege piraten die vroeger dit gedeelte van Mexico aanvielen. We bezoeken een lokale markt en slenteren door de kleine straatjes.

Uxmal Maya tempel Mexico Uxmal Maya tempel Mexico Uxmal Maya tempel Mexico Uxmal Maya tempel Mexico Uxmal Maya tempel Mexico

Verlaten Maya sites

Vanaf Campeche rijden we in een paar uur naar het stadje Xpujil dat is gelegen in het Reserva de la Bíosfera Calakmul. We hopen hier apen en bijzonder vogels te spotten, maar helaas hebben we dit keer niet zoveel geluk. We bezoeken wel een aantal kleinere Maya sites waarvan we er één helemaal voor ons alleen hebben. En dat een uur lang. De tempels zijn stuk voor stuk prachtig, maar we merken wel dat we een beetje tempel-moe beginnen te raken. Na lang twijfelen besluiten we daarom ook niet door te rijden naar bestemmingen als Calakmul en Palenque aangezien de enorme omweg. Later hebben we er toch spijt van, maar je kunt nou eenmaal niet altijd de beste beslissing nemen.Xpujil Mexico

Becan Mexico Hormiquero Xpujil Mexico Becan Mexico

Onze favoriete bestemming: Bacalar

Na lang wikken en wegen rijden we toch door richting de kust van Mexico, maar niet voordat we eerst drie nachten doorbrengen in Bacalar. Gelegen aan de enorme Laguna Bacalar. Dit is het op één na grootste meer van Mexico en is werkelijk waar prachig. Met wel tien verschillende tinten blauw is het water zo bijzonder en ook de omgeving is prachtig. We bezoeken cenotes, gaan drift snorkelen (snorkelen in een stroming) en kajakken over het meer. Bacalar is sowieso onze favoriete bestemming in Mexico en het eten is er ook nog eens heerlijk!

Bacalar MexicoBacalar Mexico Bacalar Mexico Bacalar Mexico Bacalar Mexico Bacalar Mexico

Een tegenvaller: Mahahual

We twijfelen lang over nog een dag in Bacalar blijven, maar voor het eerst sinds dagen regent het in de ochtend en we besluiten daarom door te reizen naar Mahahual aan de kust. We lezen veel positieve verhalen, maar de eigenaar van ons hotel in Bacalar waarschuwt ons al dat Mahahual een paradijs is voor cruiseschepen en dat het verder niet veel aan is. Toch boeken we een bungalow aan het strand (denken we) omdat we gewoon even willen chillen en Erick over twee dagen jarig is. Meteen bij aankomst baal ik van de reservering. De bungalow is niet op het strand en is veel te duur voor de kwaliteit. Het is eigenlijk één leeg hok met niet meer dan een bed, muggen vliegen je om de oren en de stank is niet te houden. En al helemaal als we om vier uur ‘s nachts klaarwakker liggen vanwege werkzaamheden zijn we er klaar mee. Hoewel we het geld kwijt zijn (ook nog eens een slechte service dus ) besluiten we om Mahahual te verlaten na één nacht. Niet alleen de bungalow is niet chill, de prijzen liggen overal veel te hoog en de golfkarren vol met cruiseschip-toeristen rijden overal rond. Helaas.

Tulum: Hét hippie paradijs van Mexico?

Aangezien Tulum sowieso op de planning staat besluiten we hier een paar dagen eerder naartoe te gaan. Tulum schijnt hét chille hippie paradijs van Yucatán te zijn en dat willen we wel eens zien. In totaal verblijven we vijf nachten in Tulum, maar erg enthousiast zijn we er helaas niet over. Het strand ligt ver van het centrum en slapen aan de kust is echt niet te betalen (niet voor ons in ieder geval). In het centrum zitten fijne restaurants, maar de prijzen liggen veel te hoog en overal lopen Amerikanen die overal het algemeen niet al te nuchter zijn. Als klap op de vuurpijl maken we een behoorlijke bribe mee in verband met vliegen met onze drone. Ik ben nog nooit zo bang geweest, maar daarover later meer. Ik vrees dat we een paar jaar te laat in Tulum zijn. Erick zijn verjaardag is echter wel een groot succes!

Tulum Mexico Tulum Mexico Tulum Mexico Drone Tulum Mexico Tulum Mexico Tulum Mexico Tulum Mexico

Zwemmen met zeeschildpadden in Akumal

De dag dat we onze huurauto moeten inleveren komt steeds dichterbij en dus moeten we bijna in Playa del Carmen zijn. We maken echter nog één tussenstop. Een wel hele toffe, want we snorkelen met zeeschildpadden in Akumal. Akumal staat hierom bekend en dus is het strand behoorlijk druk, maar in het water valt het gelukkig mee. Met onze snorkelsets in gereedheid stappen we de zee in en al snel komen we de eerste zeeschildpad tegen. Hoewel we dit al een aantal keren hebben gezien in Indonesië en Maleisië blijft het geweldig.

Zwemmen met zeeschildpadden in Akumal Mexico Zwemmen met zeeschildpadden in Akumal Mexico Zwemmen met zeeschildpadden in Akumal Mexico

En toen kwam de roadtrip door Mexico ten einde

Vanuit Akumal rijden we in een half uurtje naar Playa del Carmen wat de laatste stop is van onze roadtrip door Mexico. Hier leveren we onze huurauto in, maar niet voordat we flink wat boodschappen hebben ingekocht bij de Wallmart en ons hebben gesetteld in een fijn appartement met zwembad. Ook van Playa del Carmen weten we dat het geen plek zal zijn waar we verliefd op zullen worden, maar het is een goedkopere optie dan bijvoorbeeld Tulum en het strand is een stuk gemakkelijker te bereiken. Zo besparen we en wat geld en kunnen we lekker chillend en werkend (want ook deadlines moeten afgewerkt worden) onze laatste dagen in Mexico doorbrengen.

Aanstaande donderdag vliegen we met een rechtstreekse vlucht van Cancún naar Amsterdam waar we vrijdagochtend aan zullen komen. Pas in mei zullen we naar Italië vertrekken voor vijf maanden, dus we zijn nog aan het nadenken over een bestemming voor de tussentijd. Oost-Europa? Maar we zullen ook veel tijd gaan doorbrengen bij familie en vrienden.

Roadtrip Mexico

Het is raar om te bedenken dat na Mexico onze wereldreis er voorlopig echt op zit. Maar stiekem zijn we uiteraard alweer plannen aan het maken voor na Italië. We hebben enorm genoten van Mexico, zelfs aangezien de laatste bestemmingen ietwat tegenvallen. We hebben zoveel mooie dingen gezien! Dus terug naar centraal-Amerika gaan we zeker nog eens.

Mocht je ze nog niet gezien hebben: We publiceerden al twee artikelen over Mexico. Namelijk over Isla Holbox en Las Coloradas waar we gele en roze meren zagen en flamingo’s en wasberen spotten.

Kirsten | Travelaar.nl - 30 jaar. Gek op; Tropische temperaturen, paradijselijke eilanden, malibu cola, tapas, sushi, hardstyle, hardcore, bordspellen, goede series en steden met een rauw randje. Hekel aan; Kou, sneeuw (eigenlijk gewoon de hele winter), uber-toeristische oorden, pittig eten en bier Favoriete landen: Laos, Iran & Spanje

3 reacties op “Reisdagboek #60: Viva la Mexico, de laatste weken”

1. Jammer dat de laatste bestemmingen wat tegenvallen. Mexico klinkt alsnog echt als een heerlijk land! Ik zou er graag eens heen willen. Ik heb moeten googelen wat een bribe is en heb eigenlijk nog steeds geen idee, dus ik ben benieuwd naar het verhaal

2. Daphne de Vries schreef:

Oh nooooo de reis is straks echt ten einde, raar hoor! Zal ook wel wennen zijn om weer in NL te zijn voor een paar maanden. Het is maar voor een paar maanden, maar toch even geen reizen. Wel erg benieuwd naar de ‘bribe’ en hoe jullie het straks in Italië gaan hebben!

3. Jammer dat sommige dingen tegenvielen.. Jullie foto’s zien er desondanks prachtig uit! Heel mooi!

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.