Hangmatten Isla Holbox Mexico

Reisdagboek #60: Help! Er is te veel te zien en doen in Mexico

Gepubliceerd op: 11-02-2018

Terwijl ik dit dagboek begin te schrijven ben ik de muggen van me af aan het slaan en ben ik bekaf van de afgelopen dagen. Want wat hebben we veel gezien en gedaan. Het voelt alsof we al weken in Mexico zijn. Terwijl we daadwerkelijk pas een week onderweg zijn met de huurauto. Nog geen seconde hebben we spijt gehad van onze beslissing om naar Mexico te gaan. Want boy, wat is het hier mooi. En wat is er veel te zien en te doen. Zo veel dat we eigenlijk nog geen dag hebben stilgezeten en daar zo langzamerhand stiekem best een beetje aan toe zijn. Deze afgelopen weken brachten we door op een heerlijk tropisch eiland, we spotten pelikanen, flamingo’s, zeesterren en wasbeertjes, we bewonderden gele en roze meren, we dwaalden door prachtige dorpen en steden, we stonden oog in oog met geweldige Maya tempels waaronder één van de zeven moderne wereldwonderen en aten de heerlijkste Mexicaanse gerechten. Kortom, de afgelopen week was alles behalve saai.

Het tropische eiland Isla Holbox

Maar laten we bij het begin beginnen. Op zondag halen we in de ochtend onze huurauto op waarna het avontuur kan beginnen. We slaan wat boodschappen in en rijden – via een omweg, want we hebben uiteraard weer een afslag gemist – naar het kustplaatsje Chiquilá waar we voor ongeveer vier euro per dag onze auto beveiligd parkeren. Tot zover de huurauto dus. Met één backpack – want meer hebben we de komende dagen niet nodig – lopen we naar de ferry die ons in zo’n twintig minuten naar het Mexicaanse eiland Isla Holbox brengt. We hebben hier vooraf zoveel over gelezen dat onze verwachtingen hoog zijn. En deze worden gelukkig waargemaakt. Al hadden we stiekem gehoopt dat het eiland iets meer onontdekt zou zijn dan dat het is. We slapen drie nachten op Isla Holbox. Het eiland is werkelijk waar prachtig. Met prachtige street art op bijna ieder gebouw, de mooist gekleurde gebouwen, hagelwitte stranden, hangmatten en schommels in de zee en ontzettend helder water. We lopen urenlang langs de zee en genieten van de pelikanen die langs vliegen, we spotten zeesterren en schommelen tot we er bij neervallen. We drinken drankjes op het strand en verkennen al fietsend het hele eiland. De eerste dagen van onze roadtrip door Mexico zijn geslaagd.

Isla Holbox hangmatten Mexico Isla Holbox mexico Isla Holbox mexico Isla Holbox mexico Isla Holbox mexico Isla Holbox mexico Isla Holbox mexico Isla Holbox mexico Isla Holbox mexicoIsla Holbox mexico Isla Holbox mexico Isla Holbox mexico Isla Holbox mexico Isla Holbox mexico Isla Holbox mexico Isla Holbox mexico

Valladolid en omgeving

Na drie nachten Isla Holbox checken we op dinsdag in de ochtend uit en pakken we de ferry terug naar Chiquilá waar onze auto gelukkig nog heel blijkt te zijn. Omdat we iets later zijn vertrokken dan gepland – opstarten is nog steeds niet ons sterkste punt – rijden we in één stuk naar de stad Valladolid. Deze gezellige stad staat in het teken van carnaval en we vallen meteen met onze neus in de boter. ‘s Avonds is er rondom het centrale plein in de stad een podium gebouwd waar optredens worden gegeven en het is gezellig druk op het plein.

Valladolid Yucatan Mexico

De volgende dag stappen we om acht uur in de auto om in ongeveer twee uur naar het noorden van Mexico te rijden. Met als eerste stop het plaatsje Rio Lagartos aan de kust. Hier ontbijten we en doordat de bussen vol toeristen op dat moment aan komen rijden, rijden we meteen een stukje verder naar Las Coloradas. Een gebied met prachtige gele en roze meren én flamingo’s. Tot nu toe is dit mijn favoriete dag in Mexico. Na de meren en flamingo’s te hebben bewonderd maken we een korte stop op een strand waar helemaal niemand is. Aan het begin van de middag verlaten we deze mooie regio, want er staat nog meer op de planning voor vandaag. Maar eerst stoppen we bij een rivier waar we uit het niets opeens twee wasberen zien. Nooit verwacht dat we deze zouden spotten.

Los Coloradas Mexico Los Coloradas Mexico Los Coloradas Mexico Los Coloradas Mexico Los Coloradas Mexico

Vanaf de kust rijden we terug richting Valladolid, maar we stoppen eerst nog bij Ek Balam om onze eerste Maya tempels te bewonderen. Ek Balam is niet zo groot als Chichen Itza, maar je mag hier wel nog steeds de tempels beklimmen en doordat we aan het einde van de dag aankomen valt het qua drukte reuze mee. Die avond komen we moe, maar voldaan aan bij een ander hotel in Valladolid, Hostal Tunich Naj.

Ek Balam Maya temple Mexico Ek Balam Maya temple Mexico

Een frisse duik in twee cenotes

De volgende dag staan we wederom vroeg op, maar deze keer om te werken zodat we in de middag weer lekker op pad gaan. Net buiten Valladolid zijn meerdere cenotes te vinden waarvan wij vandaag twee bezoeken. Zodra we via de trap binnenkomen hebben we meteen dat “wauw”- gevoel en een frisse duik is op dagen met temperaturen van dertig graden zeer welkom.

Cenote Yucatan Mexico

Het zevende wereldwonder Chichen Itza

Ook gisteren ging de wekker weer om half 7. Dit keer om één van de zeven moderne wereldwonderen te ontdekken, namelijk de Maya stad Chichen Itza. Wanneer we aankomen staan er al aardig wat auto’s geparkeerd en we moeten even in de rij staan voor kaartjes, maar toch valt het mee qua drukte. Zijn we niet voor niets vroeg opgestaan dus. We bewonderen ruim drie uur lang allerlei prachtige bouwwerken. Als we alles gezien hebben en naar buiten lopen valt ons op dat het opeens extreem druk is. Zelfs de hele parkeerplaats met tourbussen staat vol terwijl er toen wij aankwamen slechts drie stonden. Wat zijn we blij met deze beslissing.

Chichen Itza Mexico Chichen Itza Mexico Chichen Itza MexicoChichen Itza Mexico

Via een omweg voor een korte stop in het gele stadje Izamal rijden we in de middag naar de stad Mérida. De stad die we vandaag gaan ontdekken. We hebben nog precies twee weken de auto en als we in dit tempo doorgaan kunnen we zelfs meer zien en doen dan we vooraf gepland hebben. Iedereen die nog extra tips heeft voor Yucatan mag dan ook zeker een berichtje sturen of een reactie achterlaten.

Izamal Yucatan Mexico Izamal Yucatan Mexico Izamal Yucatan Mexico

Kirsten | Travelaar.nl - 30 jaar. Gek op; Tropische temperaturen, paradijselijke eilanden, malibu cola, tapas, sushi, hardstyle, hardcore, bordspellen, goede series en steden met een rauw randje. Hekel aan; Kou, sneeuw (eigenlijk gewoon de hele winter), uber-toeristische oorden, pittig eten en bier Favoriete landen: Laos, Iran & Spanje

2 reacties op “Reisdagboek #60: Help! Er is te veel te zien en doen in Mexico”

1. Lotte schreef:

Wat een heerlijke en kleurrijke foto’s! Mexico trekt me echt meer en meer aan, benieuwd naar de budgetpost die hopelijk later een keer volgt. 🙂 Geniet ervan!

2. Wat een fijne foto’s! Mexico lijkt me heerlijk 🙂

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.