Cancun Mexico

Reisdagboek #59: Van Brussel naar Mexico

Gepubliceerd op: 04-02-2018

Eindelijk is een lang gekoesterde droom uitgekomen. We zijn in Mexico. Voor het eerst “aan de linkerkant van de wereld”. Een wens die we al jaren hadden, maar op de één of andere manier werden we steeds naar Azië getrokken. Maar nu zijn we er. Eindelijk. In dit dagboek nemen we je eerst mee naar Brussel. Waar we voor ons vertrek naar Mexico twee nachten verbleven. En hoewel we Mexico nog niet echt ontdekt hebben, delen we uiteraard de eerste tropische plaatjes.

Na anderhalve maand in Nederland te zijn geweest zijn de reiskriebels weer tot leven gekomen. We weten dat het goed gaat met iedereen thuis en kunnen met een gerust hart vertrekken. Al voelt het dit keer meer als een vakantie. Want zoals je in het vorige dagboek hebt kunnen lezen, zullen we niet heel lang in Mexico verblijven. De eerste plannen om een reis van een aantal maanden door Centraal-Amerika te maken zijn on hold gezet vanwege een andere uitdaging die op ons pad kwam. Maar dat betekent niet dat we Mexico – of in ieder geval Yucatan – niet ten volle kunnen ontdekken.

Op zondag stappen we in het noorden van Nederland op de trein die ons met een overstap in Rotterdam naar Brussel brengt. Een stad waar we jaren geleden eens een middag waren, maar die nog vrijwel onbekend voor ons is. Na twee Brussels cards te hebben opgehaald lopen we met onze bagage naar het Jam Hotel waar we twee nachten zullen verblijven. Het hotel is geweldig. We slapen in een prachtige kamer met toffe details en zelfs een bedstee. Er is een verwarmd zwembad op het dak, een game room in de kelder en ik kom bij van de lange reis door lekker te badderen. Niets is fijner dan in een hotel als dit te verblijven. Zeker na in Nederland ook geen plekje voor onszelf te hebben gehad.

Jam hotel Brussel Jam Hotel Brussel

Vanwege de lange reisdag – van noord-Nederland naar Brussel is het toch al gauw vijf uur reizen – doen we de eerste dag weinig anders dan luieren in het hotel. De volgende ochtend starten we met een heerlijk ontbijtbuffet. De warme kleding moet deze dagen nog even aanblijven, want het is koud in Brussel. Best heel koud. Maar dat laat ons niet tegenhouden. We gaan de stad verkennen. Met een omweg, langs de tofste schilderingen van allerlei strips op gebouwen in Brussel lopen we naar het Centraal station om daar op de Hop on Hop off bus te stappen. Normaal gesproken kijken we toeristen altijd lachend aan die in deze bussen zitten, want wij verkennen steden liever op onze eigen manier. Maar de Brussel Cards waarmee we gebruik kunnen maken van de Hop on Hop off bus blijkt een uitkomst omdat we maar één volle dag in Brussel te besteden hebben. Op deze manier zien we toch de hoogtepunten van de stad terwijl we lekker droog in de bus zitten. We kiezen voor de blauwe lijn, die naar het noorden van de stad rijdt en komen onder andere langs het bekende Atonium.

Street art Brussel - Striptour Street art Brussel - StriptourManneke Pis Brussel

Na een tocht door de stad die een kleine anderhalf uur duurt warmen we op met een echte Brusselse chocolademelk. Hierna staan twee musea op het programma. Het biermuseum waar we een korte uitleg krijgen over hoe het echte Belgische bier gebrouwen wordt en waar we twee biertjes mogen proeven. En daarna het Belgische strip museum waar we van alles leren over het ontstaan van strips en in de wereld van de Belgische strips duiken.

Grote Markt BrusselBiermuseum Brussel

We sluiten de avond af met een heerlijk vier-gangen diner bij “Bij den Boer” in de stad waar we genieten van heerlijke visgerechten. Echt een aanrader. Deze avond duiken we op tijd ons lekkere bed in het Jam Hotel in om zo uitgerust mogelijk te zijn voor onze vlucht naar Mexico.

Op zondag pakken we vroeg in de ochtend in Uber – nog steeds zo blij met deze uitvinding – naar het vliegveld in Brussel. We zijn er binnen een half uur en dus zijn we veel te vroeg. De vlucht voorloopt prima, al vind ik vliegen nog steeds net zo saai als altijd. De tijd kom ik door met drie films kijken, een beetje wegdommelen en foto’s maken van Cuba. Want daar maken we een tussenlanding van een uur.

Na een vlucht van 12 of 13 uur – ik ben het even helemaal kwijt vanwege het tijdsverschil – komen we aan in Cancún, Mexico. Door een Belgische die is geëmigreerd naar Mexico worden we mee aan de arm genomen en binnen no-time hebben we kaartjes voor de bus, weten we vanaf waar de bus vertrekt en hebben we allerlei tips gekregen voor onze reis door Yucatan. De busrit naar het centrum van Cancún duurt maar een minuut of twintig en dus komen we aan het begin van de avond – lokale tijd – aan bij onze Airbnb in het centrum van de stad. Een super schattige studio met alles dat we nodig hebben en op loopafstand van allerlei restaurants.

Airbnb Cancun

Na de lange vlucht zijn we beide als een blok in slaap gevallen vroeg in de avond waardoor we de volgende dag op tijd wakker zijn. Hoewel we van plan waren een dag te gaan chillen besluiten we er toch op uit te trekken. We slapen in het centrum van Cancún en dat is super chill, maar wel ver van het strand af. Nou is dit niet heel erg, want we lezen dat het strand van Cancún echt heel toeristisch is en dat de kustlijn is volgebouwd met grote resorts. Maar nu we toch in Cancún zijn, willen we natuurlijk wel de zee gezien hebben. We lopen deze dag een kilometer of zeven en zijn aan het einde van de dag helemaal kapot. Maar we hebben wél de zee gezien en super lekker Mexicaans gegeten.

Cancun Mexico Cancun Mexico Cancun Mexico Cancun Mexico Cancun Mexico Cancun Mexico Cancun Mexico Cancun Mexico

De rest van onze dagen in Cancún zijn we vooral druk bezig geweest met een aantal projecten – waarover later meer – en hebben we de rest van onze reis door Yucatan een beetje gepland. Vandaag halen we onze huurauto op en rijden we naar onze eerste stop. Het tropische eiland Isla Holbox waar we hoge verwachtingen van hebben. Owja en we hebben taco’s gegeten. Heel veel taco’s. We hebben namelijk ontdekt dat je in Mexico – net als in Azië – prima voor een paar euro op straat kunt eten. Wij zijn blij! Even geen laptops, maar zon, zee en strand. We blijven hier drie nachten en daarna rijden verder naar prachtige Maya tempels en prachtige steden. We hebben er zin in.

Cancun Mexico Cancun Mexico Cancun Mexico

Kirsten | Travelaar.nl - 31 jaar. Gek op; Tropische temperaturen, paradijselijke eilanden, malibu cola, tapas, sushi, hardstyle, hardcore, bordspellen, goede series en steden met een rauw randje. Hekel aan; Kou, sneeuw (eigenlijk gewoon de hele winter), uber-toeristische oorden, pittig eten en bier Favoriete landen: Laos, Iran & Spanje

4 reacties op “Reisdagboek #59: Van Brussel naar Mexico”

1. Mieke schreef:

Mooi weer van jullie te horen. Wij wensen jullie een verrukkelijke tijd daar en zien uit naar verdere verslaggeving, dankjulliewel ❤️ liefs en dikke kus

2. Peter Klaster schreef:

Ik ben zelf ook in Brussel geweest was inderdaad mooi. Geniet er daar van en blijf mooie fotos maken.

3. Marcella schreef:

Jeeej, Mexico! De wandeling was het waard zo te zien, de zee ziet er prachtig uit! Ik kijk nu al uit naar jullie volgende verslag. Veel plezier op Isla Holbox!

4. Wat heerlijk om weer onderweg te zijn! Mexico lijkt me prachtig en dit strand ziet er al best mooi uit! Ik ben heel erg benieuwd naar het vervolg van jullie prachtige reis.

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.