Mooiste bestemmingen van de wereldreis

Jaaroverzicht 2017: 348 dagen op reis

Gepubliceerd op: 30-12-2017

Traditiegetrouw blikken we aan het einde van het jaar terug op de mooie reizen die we hebben mogen maken. Op prachtige bestemmingen die we hebben mogen ontdekken. Reisden we in 2016 al bijna een heel jaar de wereld rond, in 2017 waren we wederom maar liefst 348 dagen op reis. We bezochten acht verschillende landen waarvan drie landen compleet nieuw voor ons waren. Waar we het jaar begonnen in Australië, eindigen we dit jaar samen met onze familie en vrienden in Nederland. Want zoals je eerder hebt kunnen lezen verrasten we twee weken geleden iedereen met onze terugkomst. Een tijdelijke terugkomst, dat wel. Een prachtig reisjaar.

Januari: Perth, Australië

Het jaar 2017 luiden we samen in in Perth, de hoofdstad van West Australië waar ik op dat moment al een paar maanden woon. Dat wel oud en nieuw samen vieren is best speciaal, want de afgelopen weken hebben we niet samen doorgebracht. Erick werkte keihard in de Wheat belt, een paar uur ten oosten van Perth. Een fijn weerzien dus. Toch is het nieuwe jaar inluiden in het buitenland niet iets dat we ieder jaar willen doen. We missen het feesten samen met vrienden en merken nu heel goed dat we zo ver weg zijn. Maar toch voelt het goed om het nieuwe jaar samen in te luiden en te denken aan alle gave bestemmingen en avonturen die nog voor ons liggen. Op 1 januari weten we namelijk dat Erick nog maar een paar dagen weg hoeft voor zijn werk. Daarna kunnen we beginnen aan het volgende hoofdstuk.

Februari: Roadtrippen door Australië & Kalgoorlie

Na Erick zijn terugkomst naar Perth besluiten we zo snel mogelijk een auto te kopen om meer van Australië te kunnen ontdekken. In eerste instantie kwamen we hier echt alleen om te werken, maar in het kader van “nu we er toch zijn” willen we meer. Al snel tikken we voor een prikkie een super auto op de kop en begint onze roadtrip door West Australië. In een dikke twee weken rijden we naar The pinaccles desert ten noorden van Perth, zien we de blauwste zeeën en witste stranden mét kangoeroes en de meest geweldige natuur. Slapen doen we in de auto, douchen doen we waar en wanneer dat kan en plannen maken doen we zo weinig mogelijk. De ultieme vrijheid. Totdat het geld begint op te raken en er echt weer gewerkt moet worden. En zo eindigen we in februari in het goudstadje Kalgoorlie.

Maart: Kalgoorlie, Australië

In Kalgoorlie vinden we binnen een paar dagen beide een baan bij een goudmijnlab én een super knus huisje die we kunnen huren zolang we willen. We zijn hier echt om geld te verdienen en meer is er eigenlijk ook niet te doen. Als snel merken we dat dit niet de plek voor ons is. Er zijn weinig andere backpackers, met onze Australische collega’s hebben we totaal geen klik, het werk is super saai en shifts van tien uur per dag inclusief nachtdiensten breken ons op. Gelukkig kunnen we wel lekker sparen. In maart besluit ik om na een dikke maand ontslag te nemen, maar Erick gaat nog even door. Bikkel!

April: Roadtrip #2

Ook Erick houdt het niet veel langer voor gezien en aangezien onze rekening weer aardig bijgevuld is, kunnen we beginnen aan roadtrip nummer twee. In een kleine maand reizen we van Kalgoorlie naar het uiterste oosten van de staat West Australië. Naar Kununurra. Onderweg bezoeken we prachtige natuurparken, zoals Karijini National Park, komen we aan in onze favoriete bestemming in West Australië, Broome. Waar we maanden hadden kunnen blijven als het aan ons had gelegen, maar geen werk kunnen vinden. We vinden het slapen in de auto en de vrijheid nog steeds geweldig. Maar ook dit keer gaat het geld sneller dan we denken. Australië is duur. En we zijn tenslotte niet naar Australië gegaan om al ons geld uit te geven. We zijn hier juist gekomen om geld te verdienen zodat we weer verder kunnen reizen.

Mei t/m augustus: Kununurra, West Australië

Met nog een aantal stops na Broome komen we in mei aan in Kununurra, vlak voor de grens met de staat Northern Territory. We schrijven ons in bij een uitzendbureau, maar hopen niet teveel op een baantje in dit kleine dorp in the middle of nowhere. Middenin de prachtige regio The Kimberleys. We denken zelfs al over doorrijden naar Northern Territory tot dat ik nog geen twee dagen later wordt gebed door een restaurant n het dorp met de vraag of ik daar wil komen werken. Over een half uur. Een beetje paniekerig spreek ik af dat ik kom en zo ben ik op vrijdagavond al aan het werk. En dat terwijl we op woensdag pas aan zijn gekomen en nog in onze auto slapen op een camping. Het werken bij The Pumphouse Restaurant bevalt niet meteen, maar het werken met twee Nederlandse collegaatjes en andere collega’s van over de hele wereld is in ieder geval een stuk gezelliger dan het werken in Kalgoorlie. Vier dagen later verruilen we ons matras in de auto voor een bed in één van de huizen van mijn bazen en niet veel later vindt ook Erick dankzij mijn werk een baan.

Mijn verjaardag in juni wordt gevierd met een surprise party – hoe leuk! – en ook het afscheid gaat niet zomaar aan ons voorbij. Met mijn baas gaan we beide vliegen en er wordt aardig geproost op een mooie tijd. Al kunnen we stiekem niet wachten tot we weer naar ons geliefde Azië mogen.

September: Darwin

Begin september stappen we na maanden weer in het vliegtuig. De auto is verkocht en aangezien Kununurra in the middle of nowhere ligt vliegen we eerst naar Darwin, de hoofdstad van de staat Northern Territory. Hier brengen we een weekend door en nemen we écht afscheid van Australië. Want hoewel we ons al met al prima hebben vermaakt zien we onszelf niet snel weer teruggaan naar Australië. We zijn ieder geval heel blij met wat we allemaal hebben gedaan en gezien.

Hier vind je al onze artikelen over Australië.

September: Bali

Vanaf Darwin worden we eindelijk weer herenigd met ons geliefde Azië. Voor de tweede keer reizen we over Bali, het populairste eiland van Indonesië en dus ook het meest toeristische. In 2016 viel het ons wat tegen, maar dit jaar weten we de minder ontdekte plekken te vinden en gaan we het eiland en haar inwoners meer waarderen. We bezoeken machtige watervallen in de Munduk Regio, in het noorden van Bali, gaan op pad met locals, struinen door de mooiste rijstvelden en zien na een jaar onze lieve vrienden Lotte en Guido weer waar we eerder mee door Vietnam reisden. Maar de grootste verrassing is toch wel het eiland Nusa Penida, vlak voor de kust van Bali. Wat een plaatje! Terwijl we onze laatste dagen doorbrengen op Bali, staat de vulkaan op uitbarsten, maar “gelukkig” kunnen we zonder veel problemen onze vlucht naar Myanmar halen.

Hier vind je veel artikelen over Bali.

Oktober: Myanmar

In oktober komen we voor het eerst dit jaar aan in een land waar we niet eerder zijn geweest. Eén van de laatste landen in Zuidoost-Azië die we nog niet hebben bezocht. We zijn er nieuwsgierig naar Myanmar vanwege alle goede verhalen, maar al snel blijkt dat Myanmar het niet helemaal is voor ons. We bezoeken natuurlijk plekken waar we onze ogen uitkijken en ontmoeten lieve mensen, maar maken ook veel rare dingen mee. Gebeurtenissen die in onze hoofden blijven zitten en er – samen met het feit dat we gewoon moe zijn van het werken in Australië en het meteen weer fullpull reizen – voor zorgen dat we al snel besluiten om weer afscheid te nemen van Myanmar. Na Yangon en Bago vliegen we naar Chiang Mai in het noorden van Thailand waar we voor een aantal weken een appartementje boeken en gewoon even lekker niets moeten en alles mogen.

Hier lees je meer over Myanmar.

Visum voor Myanmar: Circle Train in Yangon City

Oktober: Chiang Mai, Thailand

Chiang Mai bezochten we al eens in 2013 en toen al wilden we er eigenlijk niet meer weg. Vooral Erick is dan ook super blij met het feit dat we Chiang Mai eventjes ons “thuis” kunnen noemen. We slenteren regelmatig over de vele markten die Chiang Mai rijk is, scheuren rond op onze scooter, genieten van de Thaise keuken en komen bij van alle avonturen van de afgelopen maanden. Want ook tijdens het reizen moet je soms een pauze inlassen. En daar is Chiang Mai wat ons betreft de uitgelezen bestemming voor. Na ruim een jaar ontmoeten we onze Spaanse vrienden waarmee we een jaar eerder door Laos reizen weer en op onze scooter crossen we van Chiang Mai naar Pai waar we een nacht doorbrengen in een knusse bungalow in de bergen. In Thailand genieten we weer volop van het op reis zijn. Van het leven aan de andere kant van de wereld.

Schitterende poort bij Chiang Mai

Oktober: Kuala Lumpur

Eind oktober stappen we wederom het vliegtuig in. Dit keer voor een kort bezoek aan onze favoriete hoofdstad in Zuidoost-Azië, Kuala Lumpur. Een stad waar we al een aantal keren zijn geweest, maar waar we ons nog steeds niet vervelen. Dit keer slapen we in een hotel in de wijk Brickfields oftewel Little India en genieten we van de Indiase keuken en de kleurrijke wijk vol met aparte geuren. Kuala Lumpur is voor ons zo’n bestemming waar we zeker nog eens terugkomen.

Hier vind je meerdere artikelen over Kuala Lumpur, maar ook over andere bestemmingen in Maleisië.

November: Iran

De reden voor onze dagen in Kuala Lumpur is dat we vanaf hier spotgoedkoop naar Iran kunnen vliegen. Onze volgende bestemming. Een land waar niemand negatief over lijkt te zijn en die we graag eens met eigen ogen willen zien. Wie ons regelmatig volgt heeft al kunnen zien en lezen hoe enthousiast we zijn geworden over Iran. Wat een prachtbestemming! Wat een lieve mensen. Nooit zijn we ergens zo gastvrij ontvangen en nooit werden we ergens zo veel mee op pad genomen door de lokale bevolking. Zoek je nog een reisbestemming voor 2018? Iran it is!

Nieuwsgierig geworden naar reizen naar Iran? Je vindt hier veel artikelen en er komt nog meer bij!

Shiraz Iran Reizen naar Iran: Antwoorden op veelgestelde vragen. Shiraz Iran Roadtrip door Iran

November: Istanbul

Na ruim twee weken met een huurauto door Iran te hebben gereisd moeten we helaas afscheid nemen. Maar ook hier geldt weer; we komen terug! De huurauto leveren we in in Shiraz en vanaf hier vliegen we – middenin de nacht – naar Istanbul. Hoewel we eerder in Turkije zijn geweest is Istanbul een nieuwe bestemming voor ons. Een stad die we al jaren wilden bezoeken, maar waar steeds wat tussen kwam. En nu zijn we er eindelijk. Aangezien we in een rap tempo door Iran hebben gereisd boeken we in Istanbul een fijn appartement via Airbnb en besluiten we lekker veel aan de blog te werken en ondertussen zoveel mogelijk van de stad te ontdekken. Wennen aan het weer moeten behoorlijk, want in Istanbul geen tropische temperaturen meer. In tien dagen bezoeken we de hoogtepunten van de stad en voelt het toch best raar om weer zo dichtbij huis te zijn. Maar dat is niet voor niets, want wij weten allang dat we binnenkort naar Nederland vliegen. Om iedereen te verrassen.

Doen in Istanbul: Blauwe Moskee Istanbul

December: Israël , Palestina & Istanbul

In Istanbul laten we bij het appartement onze backpacks die vol zitten met Iraanse souvenirs liggen en vliegen we met enkel onze handbagage naar Israël. Wat een spannende bestemming is voor ons, omdat we om ons heen horen dat het niet gemakkelijk is om Israël in te komen met een visum voor Iran in je paspoort. Erick wordt inderdaad uitgebreid ondervraagd over onze tijd in Iran, maar ongeveer een uur later hebben we beide ons papiertje binnen en mogen we Israël gaan ontdekken. We starten onze reis door Israël in Tel Aviv en zien na lange tijd weer de zee. Na Tel Aviv reizen we per trein door naar Haifa in het noorden van het land en komen we erachter dat er tijdens de sjabbat in Israël weinig te doen en beleven is. Na drie nachten Haifa reizen we per bus naar Jeruzalem wat al snel onze favoriete bestemming in Israël blijkt te zijn. We zijn onder de indruk van de klaagmuur, worden stil van wat we zien en horen in het holocaust museum en sluiten onze dagen hier af met een dagtrip naar Bethlehem in de westelijke Jordaanoever waar we wederom stil van worden. Stil van hoe zwaar de Palestijnen het hier hebben. Stil van de enorme muur waar verschillende noodkreten op zijn geschilderd. En stil van onwijs vriendelijke Palestijnen. Jeruzalem vonden we prachtig en ook de rest van Israël heeft ons zeker verrast, maar met name Palestina is een gebied waar we nog eens naartoe willen.

Na een kleine twee weken in Israël vliegen we terug naar Istanbul waar we nog een week hebben tot we naar Nederland vliegen.

Klik hier voor meer Israël.

Dome of the Rock Jeruzalem Israel

December: Nederland

Op 14 december breekt een dag aan waar we al maanden naartoe leven. We vliegen – zonder dat vrijwel iemand het weet – naar Nederland. Onze wereldreis die begon op 11 januari 2016 zetten we even op pauze om de feestdagen me familie en vrienden door te brengen. De eerste nacht brengen we door in het Dorint Airport Hotel waarna we op 15 december de eerste familieleden weerzien en opa verrassen op zijn verjaardag. De volgende dagen staan in het teken van familie en vrienden verrassen, pasgeboren baby’s van vrienden knuffelen, bijkletsen en de feestdagen vieren.

Landen bezocht:

Plannen voor 2018

Het jaar 2018 zullen we inluiden in Nederland, maar niet veel later zullen we verdergaan met het naleven van onze dromen. We moeten nog boeken, maar zoals het nu lijkt vliegen we in januari naar Centraal-Amerika om een nieuwe continent te ontdekken. Zullen we hier net zo gek op worden als op Azië?

Wat is de meest bijzondere bestemming die jij bezocht in 2017? En wat zijn jouw reisplannen voor 2018?

Kirsten | Travelaar.nl - 31 jaar. Gek op; Tropische temperaturen, paradijselijke eilanden, malibu cola, tapas, sushi, hardstyle, hardcore, bordspellen, goede series en steden met een rauw randje. Hekel aan; Kou, sneeuw (eigenlijk gewoon de hele winter), uber-toeristische oorden, pittig eten en bier Favoriete landen: Laos, Iran & Spanje

8 reacties op “Jaaroverzicht 2017: 348 dagen op reis”

1. Danique schreef:

Superleuk om terug te lezen! Voor ons voelt het werken in Australië al zo ontzettend lang geleden, alsof het eigenlijk helemaal niet dit jaar is geweest, haha. Voor ons was de mooiste bestemming Nepal, daar zou ik zo weer terug naartoe gaan. Wat een fijn land is dat. Heel veel plezier in Midden-Amerika alvast!

2. Super leuk om zo terug te lezen! Wat hebben jullie veel mooie dingen gezien en een prachtige reis gemaakt. Fijn om daarna weer even in Nederland te zijn. Ik ben benieuwd wat 2018 jullie brengt! Onze meest bijzondere bestemming was China 🙂 Hopelijk kunnen wij in 2018 voor onbepaalde tijd op reis

3. Wat een fantastisch jaar hebben jullie gehad, heerlijk! Ik ben benieuwd naar jullie avonturen in 2018!

4. Eva schreef:

Wauw, mooie score! 😉 Benieuwd wat jullie van Midden-Amerika gaan vinden!

5. Marcella schreef:

Geweldig om te lezen over jullie reisjaar, wat waren er veel geweldige bestemmingen! En werken in Australië, hoe gaaf! Mooi dat jullie iedereen konden verrassen in Nederland én verder willen reizen door Midden-Amerika. Wordt vast weer helemaal geweldig. Mijn mooiste reis van 2017 was ongetwijfeld de reis door IJsland. Wat een land! Voor 2018 staat alleen Lissabon vast voor komende maand, verder ligt alles nog open. Hangt ook af hoe het gaat met het vinden van werk, maar dat lukt hopelijk vast over niet al te lange tijd. Dan gaan we weer fijne reisplannen maken!

Reageer op dit artikel

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.