Citytrip Gdansk | Fotodiary

Gepubliceerd op: 22-03-2015

Gdansk, wat een heerlijke stad! Op slechts anderhalf uur vliegen vanaf Eelde (Groningen) airport, maar een totaal andere wereld. Bedankt Gdansk. Met je mooie gebouwen, je gastvriendelijke inwoners, je fijne restaurantjes en café’s en je geweldige steegjes waar we heerlijk in konden ronddwalen. Van zaterdag 14 maart tot en met dinsdag 17 maart mochten wij eindelijk deze stad ontdekken. Onze eerste kennismaking met Polen. Een totaal nieuwe bestemming voor ons. Wij nemen je aan de hand van foto’s mee naar ons lange weekend Gdansk.

Op zaterdag 14 maart stappen we om 15:15 uur in de bus vlakbij ons huis. Op onze rug niets meer dan onze rugzakken met schoon ondergoed, schone sokken, spelletjes, schone shirts en de nodige elektronica. Klaar voor een weekend Gdansk. De bus zet ons na ongeveer een uur af voor de vertrekhal van vliegveld Eelde en na het inchecken kunnen we niet veel later boarden. We vliegen met Wizzair en betaalden voor een enkele reis slechts €9,99 per persoon. Daarvan kun je nog eens een paar dagen weggaan!

citytrip gdansk wizzair

citytrip gdansk

Na een korte vlucht van ongeveer anderhalf uur landen we iets voor 19:00 uur op het vliegveld van Gdansk. Voor de reis hebben we een transfer geboekt vanaf het vliegveld naar het centrum en al snel vinden we het juiste busje. Het blijkt echter dat het busje te vol zit en al snel worden we meegenomen naar een taxi. Wij zijn de gelukkigen die niet hoeven te wachten op het busje, maar we vertrekken meteen met onze chauffeur richting het centrum. Het vliegveld ligt op amper 20 kilometer afstand van het centrum en door de gesprekken met onze chauffeur lijkt het ritje nog korter te duren. De chauffeur fungeert als onze gids en begint meteen vol enthousiasme te vertellen over zijn stad en zijn land. Binnen no-time weten we waar we wel en waar we niet naartoe moeten en meteen voelen we ons helemaal thuis. Gdansk, komt u maar!

De jonge chauffeur besluit ons niet af te zetten bij de gebruikelijke stop, maar brengt ons naar de straat waar ons appartement zich bevindt. Via Airbnb hebben we een appartement geboekt middenin het oude centrum met eigen badkamer en keuken. We bedanken de chauffeur, slenteren door de straat en komen er dan achter dat we een uur te vroeg zijn. De eigenaresse van het appartement komt namelijk pas tegen 20:30 uur. We besluiten daarom een kroegje in te duiken om alvast het eerste drankje te doen.

Na een drankje lopen we naar het appartement en niet veel later komt er een Poolse vrouw aangefietst met achterop haar fiets een klapstoeltje. Haar moeten we vast hebben. Inderdaad. De vrouw komt naar ons toe en kraamt niets anders uit dan Poolse woorden. Woorden waar wij natuurlijk niets van begrijpen. Na wat gebarentaal begrijpen we dat we achter haar aan moeten lopen. Al giechelend lopen we achter de vrouw aan naar de derde verdieping. Hier maken we kennis met ons “thuis” voor de komende dagen. Een heerlijke plek. De vrouw blijft enkel Pools praten en het is best lastig om te begrijpen wat ze allemaal bedoelt. De sleutel in de brievenbus aanstaande dinsdag? Check! Het licht doet het niet door “Toeristie Hollandesie?” Aaah, check! We nemen afscheid en besluiten meteen op zoek te gaan naar een plek om wat te eten. We besluiten een paar panden verderop aan te schuiven voor heerlijke sushi. Na het eten doen we boodschappen bij de buurtsuper en besluiten we naar het appartement te gaan.

Lang weekend Gdansk zondag

Op zondag besluiten we om de trein te pakken om meer van de omgeving te zien. In het centrum van Gdansk is vrijwel alles gesloten, dus dat gedeelte besluiten we te verplaatsen naar de maandag en dinsdag. Tijdens onze wandeling naar het station slenteren we door authentieke steegjes en genieten we van de prachtige architectuur. Op het station besluiten we de trein te pakken naar de wijk Oliwa. De wijk die bekend staat vanwege het grote park met daarbij een kathedraal. Na een rit van ongeveer twintig minuten komen we aan en slenteren we heerlijk door het park. We mengen ons tussen de lokale bevolking, eten een heerlijk zoet Pools broodje op één van de vele bankjes en spotten een eekhoorn. Een heerlijke besteding voor de zondagmiddag. Na het bezoek aan het park besluiten we om de trein weer te pakken. Niet terug naar het hoofdstation, maar een paar haltes verder. Naar de kustplaats Sopot. We waaien uit op het strand (het is toch best fris), pakken een terrasje en eten onze eerste Poolse gerechten.

Lang weekend Gdansk | Maandag

We beginnen de dag met een ontbijtje in ons appartement. Bij de supermarkt halen we lekkere broodjes, sapjes, eieren en koffie en thee. Een goed begin van de dag! Na te zijn opgestart is het tijd om de stad te verkennen. We verkennen het centrale plein van de stad, de lange markt (de spil van de stad) en lopen langs het water richting de haven. We willen graag het solidariteitsmuseum bezoeken. Bij aankomst blijkt echter dat het juist vandaag is gesloten wegens een veiligheidscheck. Daar gaan onze plannen. Wel bekijken we het monument en daarna besluiten we terug te lopen naar het centrum. Na al aardig wat kilometers te hebben gelopen ploffen we neer op een terras en proosten we op een top citytrip. We slenteren verder, bewonderen diverse kerken en sluiten de dag af met een aantal drankjes in één van de Poolse kroegen. ‘s Avonds eten we heerlijk Thais bij een knus restaurantje aan het water en het uitbuiken doen we tijdens een spelletje in ons appartement.

citytrip gdansk haven

citytrip gdansk streetart

Lang weekend Gdansk | Dinsdag

We worden wakker en realiseren ons dat onze laatste uren in Gdansk zijn aangebroken. Om 15:15 uur vertrekt ons vliegtuig, dus we hebben nog een paar uur om de stad te proeven. Aangezien we het centrum al een aantal keren hebben bezocht en Gdansk op zich niet heel groot is besluiten we om een tram te pakken. Geen idee waarheen. We stappen in de eerste de beste tram die langs komt rijden en stappen na een aantal haltes uit. We komen uit bij een universiteit en besluiten een kijkje te nemen. We glippen langs het hek waarop staat “verboden voor onbevoegden” en ook de bewaker ziet ons niet. Het blijkt een campus te zijn en na rond te hebben gelopen op de campus is Erick ervan overtuigd dat we ook binnen moeten kijken. Verstand op nul, een serieus hoofd trekken, doen alsof je de weg weet en naar binnen. Eenmaal binnen snappen we niet zo goed wat we hier te zoeken hebben. Het gebouw is van buiten tientallen keren mooier dan van binnen. Achja.. Hebben we dat ook een keer gedaan! Hierna besluiten we om de tram te nemen naar het station om daar te kijken hoelaat de bus vertrekt naar het vliegveld. Dit blijkt nog even te duren en dus doen we de laatste inkopen (Poolse worst en broodjes) en ploffen we voor de laatste keer naar op één van de terrassen. Met een biertje en een Cuba Libre sluiten we deze heerlijke dagen af. Gdansk heeft ons zeker nieuwsgierig gemaakt naar de rest van het land. Bedankt Gdansk!

citytrip gdansk openbaar vervoer

Gdansk heeft ons alles behalve teleurgesteld. Ben jij bekend met Polen? Zo ja, wat is naar jouw idee de meest bijzondere stad van het land?

Alle belangrijke informatie over een citytrip Gdansk lees je hier!

Volg jij ons ook al op Facebook, Twitter en/of Instagram voor de laatste nieuwtjes?

Kirsten | Travelaar.nl - 30 jaar. Gek op; Tropische temperaturen, paradijselijke eilanden, malibu cola, tapas, sushi, hardstyle, hardcore, bordspellen, goede series en steden met een rauw randje. Hekel aan; Kou, sneeuw (eigenlijk gewoon de hele winter), uber-toeristische oorden, pittig eten en bier Favoriete landen: Laos & Spanje

18 reacties op “Citytrip Gdansk | Fotodiary”

1. Bianca schreef:

Benieuwd naar Polen! De huisjes zien er zo leuk uit!

2. Wat leuk! Is niet echt een bestemming waar je gauw aan denkt om heen te gaan, maar ziet er erg leuk uit!

3. Dat ziet er leuk uit! Mij ervaring is met Krakau en dat vond ik ook een hele leuke stad. Vooral het bezoek aan Auschwitz maakte een enorm diepe indruk. Maar toen ik Krakau bezocht, bleek al dat Polen niet zo grauw was als het beeld dat ik ervan had. Maar Gdansk kan ik nu zo te zien ook op het lijstje ‘nog te bezoeken steden’ zetten!

4. Chris schreef:

Ik ben eigenlijk alleen in Warsaw geweest, een behoorlijk boring town. Gdansk ziet er super uit zeg, je kan wel zien op de fotos de historie uit de Hanze tijden. En voor 10 euro vliegen 🙂 Ik hoop dat Twente Airport ooit weer open gaat, want we moeten nu telkens bv 2 uur trein schiphol wat reeds 20 euro /enkeltje is bij de NS. rijden en parking is niet veel goedkoper. Mooi verhaal en mooie foto’s!

• Echt waar? Warsaw boring? Dat had ik niet verwacht! Ik ken het helemaal, het reizen naar vliegvelden.. Wij moeten ook altijd een behoorlijk stukje reizen om uberhaupt bij een vliegveld aan te komen. Dit was onze eerste vlucht vanaf Eelde en ik kan niet wachten tot er meer vluchten vanaf daar gaan! Twente Airport zou voor ons ook wel fijn zijn 🙂 Dankjewel voor de complimenten!

5. Kimber schreef:

Wat een fijne blog, het enthousiasme straalt er echt vanaf! Krijg meteen zin om ook die kant op te gaan, dus dat heb je perfect gedaan :D.

6. Ziet er leuk uit, vooral die gekleurde huisjes! Ik ben ooit een keer in Gdansk geweest, maar dat is wel zo’n 20 jaar geleden dus veel meer dan het strand kan ik me niet herinneren. Mijn ouders hebben vrienden in Polen wonen, dus wij gingen er vroeger regelmatig heen. Polen heeft verrassend mooie plekken. Krakau is inderdaad een heel leuke stad. En als je van bergen en natuur houdt, is de omgeving van Zakopane erg mooi. (dit ligt ongeveer 100 km ten zuiden van Krakau bij de grens met Slowakije). Verder ben ik vaak in Poznan geweest, dat is een gezellige studentenstad. Warschau ben ik nooit geweest, maar daar heeft m’n zwager gewerkt en die was niet erg enthousiast over de stad.

• Inderdaad, Zakopane hoorde ik laatst ook over. Zou ik graag eens naartoe gaan! Warschau was ik altijd erg benieuwd naar, maar ik hoor eigenlijk weinig positieve dingen. Had ik niet verwacht. Ik zou ontzettend graag ook eens naar Krakau gaan en dan ook Auswitchz bezoeken. Er is nog veel dat ik moet gaan ontdekken in het land, maar de eerste ontmoeting was in ieder geval goed!

7. Marcella schreef:

Gdansk ziet er onwijs leuk uit zeg, wat een heerlijke stedentrip! Ik zag dat de tickets voor de komende maanden weer lekker goedkoop zijn, dus wie weet maken we nog een tripje. Lijkt me erg leuk! Maar eerst maar naar Gent & Canada 😉

8. Minke schreef:

Wat leuk zeg! Ik ben al een paar dagen aan het wikken en wegen of we volgend weekend ook een paar dagen naar Gdansk zullen met Wizzair: je hebt me over de streep getrokken. (Ik vind het namelijk best spannend) was het vinden van de juiste bus en tram wat makkelijk? Bedankt voor je info en leuke blog!

• Jaa! Doen Minke! Alles is echt super goed geregeld en super makkelijk.. Mocht je OV lastig vinden dan kun je bij Wizzair ook een transfer boeken vanaf het vliegveld naar het centrum! Kost volgens mij 4 euro per persoon. De bus is echter heel makkelijk te vinden. Er is maar 1 lijn die die route rijdt en bij ons zaten er in het vliegtuig heeel veel mensen die de bus pakten. Heel veel plezier alvast!

9. Liesbeth schreef:

Nog nooit in Gdansk geweest, maar nu we vanaf Eelde kunnen vliegen staat het hoog op ons verlanglijstje.
    Krakau is inderdaad een prachtige stad. Wroclaw is ook een aanrader!
    Zakopane vonden we ontzettend tegenvallen, het is daar (in ieder geval in de zomer) file lopen. De omgeving is daarentegen wel weer schitterend (Tatra)

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.