backpacken in maleisie

Een jetlag voorkomen: Hoe doe je dat?

Gepubliceerd: 02 mei 2017 Laatst gewijzigd: 06 april 2017

Wie een vliegreis maakt naar de andere kant van de wereld krijgt te maken met een aantal uren tijdsverschil. En een aantal uren tijdsverschil betekent dat je lichaam in de war raakt en uit zijn ritme raakt. Je biologische klok loopt als het ware niet meer gelijk met de lokale klok. Dit alles wordt ook wel een jetlag genoemd. Een jetlag voorkomen is lastig. Het doorkruisen van een aantal tijdszones betekent nou eenmaal een aanslag op je biologische klok. Toch zijn er een aantal tips die je enigszins helpen bij het doorkomen van de eerste dagen.

Wat is een jetlag en wat zijn de symptomen?

De symptomen van een jetlag verschillen per persoon en hebben ook alles te maken met het tijdsverschil waar jij opeens mee te maken hebt. Over het algemeen wordt gezegd dat mensen die van west naar oost vliegen meer en sneller last hebben van een jetlag dan personen die van oost naar west vliegen. Mijn ervaring leert dat dit inderdaad het geval is. Toen wij van Australië naar Nederland vlogen hadden we beide vrijwel geen last van een jetlag. Toen we weer terugvlogen naar Perth in Australië waren we beide een aantal dagen kapot. Alsof we dagenlang hadden gefeest. Dit hoeft echter niet te betekenen dat dit voor jou hetzelfde is. Hoewel een jetlag voor iedereen verschillend is, zijn er een aantal veelvoorkomende symptomen:

  • Slapeloosheid. Heel moe zijn, maar niet kunnen slapen doordat je lichaam denkt dat het daar nog geen tijd voor is
  • Vermoeidheid. Niets anders willen dan alleen maar slapen
  • Verandering in je eetpatroon. Zo kun je opeens midden in de nacht honger krijgen, of een aantal dagen helemaal geen eetlust hebben.
  • Maagklachten en spijsverteringsklachten. Dit heeft alles te maken met het lange stilzitten en je veranderde eetpatroon
  • Hoofdpijn, misselijkheid en concentratieproblemen
  • Uitdroging

Mijn ervaringen met een jetlag

Zoals ik al aangaf kan een jetlag voor iedereen anders aanvoelen. Zo werd ik na aankomst in Australië de eerste nachten standaard om drie uur ’s nachts wakker en kon ik met geen mogelijkheid meer in slaap komen. Daarnaast was ik erg prikkelbaar en had ik honger op de raarste tijdstippen. Dit heeft bij mij bijna een week geduurd.

Jetlag tips: Zo kun je een jetlag voorkomen

Hoewel een jetlag helemaal voorkomen haast niet mogelijk is, zijn er toch een aantal dingen die je kunt proberen om het zoveel mogelijk tegen te gaan:

jetlag voorkomen tips

Zorg dat je voldoende drinkt, maar vermijd koffie en alcohol

Door de luchtdruk in de cabine van het vliegtuig verlies je veel vocht waardoor het belangrijk is veel water te drinken. Uitdroging is één van de symptomen van een jetlag die je dus op deze manier enigszins tegen kunt gaan. Drink geen alcohol of koffie. Deze dranken verstoren je slaap en zorgen ervoor dat je lichaam er helemaal niets meer van snapt.

Zorg voor beweging in het vliegtuig

Om een jetlag te voorkomen is het belangrijk om voldoende beweging te krijgen. Nu kan dat lastig zijn tijdens een lange vlucht, maar er zijn altijd opties. Zorg er bijvoorbeeld voor dat je een aantal keren een rondje door he vliegtuig loopt, of doe oefeningen met je benen op vanuit je stoel. Ikzelf zorg ervoor dat ik regelmatig even in het gangpad ga staan om mijn benen te strekken en een beetje te bewegen. Op deze manier heb je minder kans om last te krijgen van jetlag klachten.

Maak kortere vluchten zodat je aan het tijdsverschil kunt wennen

Voornamelijk na een lange vlucht krijg je te maken met jetlag klachten. Deze helemaal tegengaan is haast onmogelijk, maar je kunt er wel voor zorgen dat je lichaam niet helemaal in de war raakt. Hoe? Door je lange vlucht op te breken. Veel luchtvaartmaatschappijen maken het mogelijk om een korte stopover te doen tijdens je vlucht zonder dat je daarvoor extra hoeft te betalen. Zo kun je met Emirates een paar dagen doorbrengen in Dubai, met WowAir het mooie IJsland ontdekken voordat je doorvliegt naar de Verenigde staten of stoppen in Qatar met Qatar Airways. Op deze manier kan je lichaam stapje voor stapje wennen aan het tijdsverschil.

Vind je geen betaalbare tickets met deze optie? Kijk dan eens of je zelf losse tickets kunt boeken. Wij vlogen bijvoorbeeld aan het begin van onze reis naar India, maar brachten eerst een aantal dagen door in Sofia en daarna in Dubai. Van een jetlag hebben wij beide geen last gehad. Alle tickets hebben wij geboekt door te zoeken via Skyscanner en in totaal betaalden wij nog geen €250 per persoon.

Verzet je horloge alvast naar de tijd van je bestemming

Je lichaam raakt in de war doordat het op een bestemming opeens avond is in plaats van ochtend. Het kan daarom raadzaam zijn om voor je reis alvast je horloge aan te passen aan de tijd in je bestemming. Zo kun je hier alvast rekening mee houden en kan je lichaam er langzaam aan wennen.

Neem de tijd om te acclimatiseren

Een jetlag kan heel vervelend zijn en kan zelfs wel een week duren. Zorg ervoor dat je je lichaam de tijd geeft om aan de nieuwe tijdszone te wennen. Zorg er daarnaast voor dat je je zo snel mogelijk aanpast. Ben je bijvoorbeeld kapot na je vliegreis, maar is het op je bestemming pas middag? Probeer dan wakker te blijven totdat het avond is zodat je lichaam het snelst gewend is. Dit is lastig als je helemaal kapo bent, I know.

Melatonine slikken

Een hulpmiddel bij jetlag klachten is melatonine. Melatonine is een slaaphormoon dat je lichaam helpt om in het juiste ritme te komen. Dit hulpmiddel is te halen bij je huisarts, apotheek of bij een drogist.

Wat kun je volgens jou het beste doen tegen een jetlag?

Kirsten | Travelaar.nl - 29 jaar. Gek op; Tropische temperaturen, paradijselijke eilanden, malibu cola, tapas, sushi, hardstyle, hardcore, bordspellen, goede series en steden met een rauw randje. Hekel aan; Kou, sneeuw (eigenlijk gewoon de hele winter), uber-toeristische oorden, pittig eten en bier Favoriete landen: Laos & Spanje

Lees meer

Reageer op dit artikel

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.