Zonsondergang Koh Jum

Jaaroverzicht 2016 #2: De mooiste reismomenten van juli t/m december

Gepubliceerd op: 30-12-2016

Onlangs begon ik met het schrijven van een jaaroverzicht. Een overzicht waarin we terugblikken op de te gekke bestemmingen die we in het jaar 2016 bezochten. Een jaar dat in alle opzichten het beste reisjaar tot nu toe is geweest. En ik betwijfel of er ooit nog een beter reisjaar gaat komen. Aangezien we zoveel, ongeveer 70(!) bestemmingen bezochten dit jaar, is het overzicht opgedeeld in twee delen. In dit deel blikken we terug op de maanden juli tot en met december.

Heb je het eerste jaaroverzicht waarin we je meenemen naar de maanden januari tot en met juni nog niet gelezen? Je vindt ‘m hier!

Juli – Laos & Thailand

Ons lievelingsland

Na onze te gekke reis op de motor door Vietnam nemen we in Hanoi afscheid van Lotte, Guido en onze motor. Vanaf hier reizen we per nachtbus door naar de grensstad Dien Bien Phu in Vietnam om vanaf daar de volgende ochtend de lokale bus te pakken naar het volgende land; Laos. Samen met wat locals, een aantal kuikens, zakken rijst en vier andere backpackers komen we zonder kleerscheuren, maar wel wat dollars armer Laos binnen waar een nieuw avontuur op ons wacht. En meteen bij aankomst in het grensdorpje Muang Khua voelen we dat dit wel eens een te gekke tijd kan gaan worden. We maken kennis met Ale en Carlos en raken elkaar de komende drie weken niet meer kwijt. Met z’n vieren reizen we naar Muang Ngoi, de fijnte plek ever!, Nong Khiaw, Luang Prabang, Vang Vieng en uiteindelijk de hoofdstad Vientiane. Ik kan met heel veel zekerheid zeggen dat Laos mijn favoriete land is in Azië!

Bekijk hier onze Laos reisvideo

Lees hier alles over onze route door Laos en hier alles over onze uitgaven in Laos.

muang ngoi laos

Weerzien in Thailand

Van Laos moeten we helaas afscheid nemen, maar meteen spreken we af dat we hier zeker terug komen om ook het zuiden te ontdekken. Hierna reizen we niet voor niets naar Thailand. In Bangkok ontmoeten we namelijk na een paar dagen Erick zijn ouders die ons op komen zoeken tijdens een vakantie van ongeveer drie weken. Samen met hen reizen we van Bangkok naar Kanchanaburi en door naar de eeuwenoude tempels in Ayutthaya die we – zoals het hoort – op de fiets bewonderen.

Meer weten over de door ons bezochte bestemmingen? Hier lees je over Bangkok, Kanchanaburi en Ayutthaya.

ayutthaya thailand

Augustus – Thailand

Vanaf Bangkok vliegen we samen met Erick zijn ouders naar Trang vanaf waar we doorreizen naar het eiland Koh Lanta. Hier ontspannen we en vieren we even echt vakantie. Al klinkt dat best gek omdat we al zo lang op reis zijn. Na nog twee nachten in Bangkok is het tijd om afscheid te nemen van Erick zijn ouders en Bangkok. We reizen namelijk door naar het zuiden, naar Koh Samui, waar nog een weerzien op ons wacht. Onze vrienden Germen en Marian vieren hier vakantie en natuurlijk moet er gemeet worden. We drinken biertjes en cocktails, verkennen het eiland op de scooter met z’n vieren en laten Germen en Marian kennis maken met het heerlijke Thaise eten. Een periode waarin Nederland even naar Thailand kwam.

Na Koh Samui en het afscheid van onze vriendjes reizen we per boot door naar ons favoriete eiland in Thailand, Koh Tao. Ook dit eiland verkennen we op de scooter wat af en toe best lastig gaat in verband met de enorm slechte wegen. Daarnaast doen we een snorkeltour en nemen we iedere dag een frisse duik in de zee. Dat laatste is best uniek, want echte strandmensen zijn we niet.

Hier vind je alle artikelen over Thailand.

koh samui zuid thailand

beach koh samui

koh tao thailand

September – Thailand & Maleisisch Borneo

Regenseizoen in Thailand

In Laos hebben we een toeristenvisum voor Thailand aangevraagd wat betekent dat we hier 60 mogen blijven. En daar maken we natuurlijk gebruik van. Al zit het weer behoorlijk tegen. We bezoeken Krabi, Ao Nang en het heerlijke, niet toeristische eiland Koh Jum. Hierna besluiten we toch om Thailand te verlaten omdat we op dat moment al dagen in de regen zitten. We boeken daarom een ticket naar Kuching op Maleisisch Borneo met een overstap in Kuala Lumpur. Voor wie het zich afvraagt: Ja, op een gegeven moment werd er wel raar gekeken naar al onze stempels van Maleisië in onze paspoorten 😉

Thailand, Koh Jum. Selfie Travelaar

Heel veel wildlife

We komen aan in Kuching, de hoofdstad van de deelstaat Sarawak op Maleisisch Borneo en besluiten hier een paar dagen te blijven hangen. De stad is klein en knus en dat bevalt ons wel. Na een paar dagen staan we vroeg op om te doen waarvoor we hier zijn gekomen; Orang oetans spotten. Het wildlife reservaat ligt op slechts een klein uurtje met de bus en we hebben die dag mazzel. We spotten maar liefst vijf oerang oetans en onze lach krijgen we niet meer van onze gezichten. Maar nog weer twee dagen later staat één van de hoogtepunten van deze reis op de planning. We slapen twee nachten in Bako National Park tussen alle wilde dieren. We lopen zelf een trail, gaan op pad met een gids en gaan mee met de night tour. Geweldige dagen waarin we meerdere neusapen, slangen, een vogelspin, flying lemur, schorpioenen en nog veel meer wildlife spotten. Twee dagen lang heb ik lopen stuiteren van enthousiasme. 😉

Lees hier ons volledige artikel over Bako National Park

Hier lees je alles over Semenggoh en het spotten van oerang oetans

Bako National Park, Borneo, Maleisië. Selfie in het bos

Bako National Park, Borneo, Maleisië. Neusaap

Oktober – Kuala Lumpur & Perth, Australië

Nog even genieten van Azië

Na Maleisisch Borneo vliegen we wederom naar Kuala Lumpur. Dit keer voornamelijk omdat we warme kleding willen aanschaffen voor onze volgende bestemming; Australië! Australië stond niet op de planning voor deze reis, maar Erick heeft me weten over te halen. Het geld raak immers, na bijna negen maanden reizen, op en naar huis willen we nog niet. In Kuala Lumpur bezoeken we dit keer een wijk waar we nog niet eerder zijn geweest, Kampung Baru, we duiken voor de zoveelste keer Chinatown in, genieten nog even van het heerlijke Aziatische streetfood, gaan flink shoppen én gaan als klap op de vuurpijl naar de Formule 1 Grand Prix van Maleisië waar Max een plekje op het podium veroverd! Ja, Kuala Lumpur je bent heerlijk!

Formula 1 grand prix Malaysia

Hi Mate!

Op 4 oktober is het dan echt tijd om afscheid te nemen van Azië. Het continent waar we het grootste gedeelte van 2016 hebben doorgebracht. Met pijn in ons hart (vooral die van mij) stappen we in het vliegtuig naar Perth in Australië. In Perth huren we een kamer bij een stelletje in huis en moet vooral ik erg wennen aan het Westerse leven. Al snel vinden we wat baantjes en druppelen de eerste dollars binnen. We verkennen daarnaast de stad en beginnen ons langzaam een beetje thuis te voelen in Australië.

Wij zijn fan van Kuala Lumpur! Waarom? Dat lees je hier.

Perth, Australië. Kangoeroes op Heirisson Island. Selfie

Perth, Australië. Chillen in Kings Park

November – Australië & Nederland

In november begint Erick aan het werken in de wheat belt, zo’n anderhalf uur ten oosten van Perth wat betekent dat ik achterblijf in Perth. Het klinkt een beetje zielig en zo voelde ik me eerst ook 😉 Ik kan gelukkig aardig wat werken als afleiding. Tot ik een week later ziek wordt en met buikgriep op de bank lig. In de nacht van woensdag op donderdag word ik opeens gebeld door mijn moeder en zakt de grond onder me vandaan. Oma is overleden. Daar lig je dan, ziek op de bank, middenin de nacht met een vriend die ook nog eens niet in Perth is. Al snel ging de knop om. Erick kwam terug naar Perth en de verzekering regelde zonder enige moeite tickets naar Amsterdam voor onze terugkeer naar Nederland. Zo blijkt maar weer hoe snel alles kan veranderen.

In totaal zijn we een dikke twee weken in Nederland geweest. Dagen die zowel onwijs zwaar, als heel mooi waren. Natuurlijk is het fijn om iedereen na tien maanden weer te zien, maar het afscheid nemen van oma valt me zwaar. En valt me nog steeds zwaar. Hoewel het jaar 2016 eigenlijk niet meer stuk kon voor ons, is dit één van de moeilijkste momenten van mijn leven geweest. Hierover schreef ik het artikel “reizen gaat niet altijd over rozen”. Met veel moeite moeten we na twee weken weer afscheid nemen van iedereen en staat ons leven in Perth weer op ons te wachten.

December – Perth & Welbungin Australië

Na een paar dagen te zijn bijgekomen in Perth is het weer tijd om afscheid te nemen van elkaar. Erick kan gelukkig weer verder met zijn werk in de wheat belt. Wel in een ander team en nog verder van Perth, in Welbungin. Het afscheid nemen valt me onwijs zwaar en even weet ik niet meer waarom ik in Australië ben. Het liefst ga ik terug naar Nederland en dat gevoel heb ik heel lang gehad. Gelukkig gaat het nu weer wat beter. Al zijn er nog steeds dagen dat ik het lastig vindt. Zo ver weg van iedereen. Wel werk ik zoveel mogelijk bij mijn drie baantjes; werken in de poffertjeskraam, oppassen en een evenementenbureau waar ik vrijwel niets anders doe dan tafelkleden, stoelhoezen en servetten door een strijkmachine halen 😉 Kerst vieren we gelukkig wel samen in Perth waarbij we door een stel uit Groningen worden uitgenodigd om met hen en hun huisgenoten te komen barbecueen. Super gezellig, maar het kerstgevoel is ver weg met 30+ graden. We hebben afgesproken dat we kerst volgend jaar op een koude bestemming vieren 😉

Op dit moment zit Erick nog in Welbungin, maar hij komt vrijdag weer naar Perth om samen oud & nieuw te vieren. En daarna vertrekt hij weer voor ongeveer een week.

Hier vind je onze artikelen over Australië

welbungin western australia

Onze plannen voor 2017

En nu zijn jullie natuurlijk benieuwd naar onze reisplannen voor 2017? 😉 Benieuwd naar of het weer zo’n te gek reisjaar gaat worden? Helaas kan ik hier niet echt een antwoord op geven. We hebben eindelijk weer wat geld gespaard wat betekent dat we het wel weer even vol kunnen houden, maar definitieve plannen zijn er niet. Zoals het nu lijkt gaan we in 2017 een auto kopen om zo meer van Australië te kunnen zien en om te kunnen gaan werken in het binnenland. Hoewel er wel wat gespaard is, is het namelijk nog langer niet genoeg om te kunnen doen wat we willen.

En dat is? Het liefst reizen we in 2017 naar Centraal- en Zuid-Amerika. Maar of dat gaat lukken? Dat gaan we zien in 2017!

Wij wensen iedereen een onwijs fijne jaarwisseling en een te gekke start van 2017! Dat je maar veel te gekke reizen mag gaan maken. We willen iedereen bedanken voor de support en natuurlijk hopen we dat je ons met veel plezier blijft volgen in 2017. Mocht je vragen hebben over een bepaalde bestemming of een verzoek hebben voor een artikel, neem dan gerust contact met ons op!

Lieve allemaal, bedankt!

koh samui

Kirsten | Travelaar.nl - 30 jaar. Gek op; Tropische temperaturen, paradijselijke eilanden, malibu cola, tapas, sushi, hardstyle, hardcore, bordspellen, goede series en steden met een rauw randje. Hekel aan; Kou, sneeuw (eigenlijk gewoon de hele winter), uber-toeristische oorden, pittig eten en bier Favoriete landen: Laos & Spanje

12 reacties op “Jaaroverzicht 2016 #2: De mooiste reismomenten van juli t/m december”

1. Jaaa, deel 2 🙂 Wat een te gek half jaar was dit ook zeg. Helaas sloten jullie het met een moeilijk moment af. Hopelijk blijf je het naar je zin houden in Australie en gaat het nu weer wat beter. Ik ben heel benieuwd waar jullie volgend jaar terecht gaan komen! 😀

2. Jullie reisjaar is zeker heel gaaf! Dat reizen niet alleen over rozen gaat komt wel heel hard aan lijkt me, nogmaals veel sterkte daarmee. Hopelijk lukt het om genoeg te sparen voor zuid / centraal Amerika, lijkt me prachtig!

3. Fijne jaarwisseling voor jullie!

2016 klinkt echt als een mooi reisjaar voor jullie. Al is het vreselijk als je onderweg afscheid moet nemen van iemand die je dierbaar is…. mooi dat je nu je reis weer voort kan zetten.

4. Yvonne schreef:

Jullie jaar was bijna een aaneenschakeling van alleen maar mooie reismomenten. Laos is hier ook 1 van de favorieten! Zou er zo nog een keertje naartoe willen. Spannend of het jullie gaat lukken naar Midden- en Zuid- Amerika te reizen, zou wel heel tof zijn! Maar in Australië werken en reizen is ook een mooie ervaring, dus de start van 2017 is al top. Geniet ervan.

5. Mooie reizen, maar ook een heftige periode. Ik kan me voorstellen hoe zwaar het was écht natuurlijk echt weer wennen terug Down Under. Gelukkig heb je je draai weer wat gevonden. Leuk, rondreizen door Australië met jullie eigen auto!

6. Wat een moeilijk moment om tijdens zo veel mooie reismomenten afscheid te moeten nemen van je oma. Gelukkig dat bij de verzekering alles goed was geregeld en Erick mee kon, maar moeilijk blijft het. Wel tof dat jullie de draad weer hebben opgepakt en weer zijn begonnen aan volgens mij datgeen wat jullie het allerliefste doen, reizen 🙂 Ik wens jullie nog vele mooie reizen in 2017 en ik kijk uiteraard uit naar jullie verhalen!

Reageer op dit artikel

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.